10 teknik perubatan estetik teratas: wira zaman kita

estetik peremajaan kulit muka

Setiap tahun, American Society of Aesthetic and Plastic Surgery (ASAPS), salah satu persatuan profesional yang paling dihormati, menerbitkan statistik mengenai permintaan untuk perkhidmatan. Pada tahun 2016, kawasan paling popular dalam kosmetologi bukan pembedahan termasuk teknik suntikan dan laser: terapi botulinum, suntikan asid hyaluronik, penyingkiran rambut laser, penurapan semula kulit laser, serta fotorejuvenasi, mikrodermabrasi dan lain-lain.

Dalam artikel kami, kami akan bercakap mengenai kaedah "ubat kecantikan" yang paling popular.

Teknik suntikan dalam kosmetologi

Suntikan adalah popular terutamanya kerana ia membolehkan anda mendapatkan hasil yang diinginkan tanpa campur tangan pembedahan. Jenis suntikan berbeza-beza bergantung pada kedalaman yang dilakukan: dari lapisan cetek kulit ke lapisan otot dalam. Tempoh kesan juga berbeza-beza: dari beberapa minggu hingga beberapa tahun.

Mari kita cirikan teknik suntikan utama yang digunakan hari ini dalam kosmetologi.

Terapi botulinum

Ini adalah pengenalan ubat yang diperbuat daripada toksin botulinum yang dihasilkan oleh bakteria Clostridium botulinum. Tindakannya menghalang penghantaran isyarat saraf ke otot, jadi mereka berehat. Pada mulanya, terapi toksin botulinum digunakan untuk merawat gangguan yang berkaitan dengan kekejangan, seperti tics, dan kemudian mula digunakan untuk melicinkan kedutan.

Petunjuk untuk penggunaan toksin botulinum dalam kosmetologi adalah kedutan muka - di sudut dan di sekeliling mata, di dahi, di sudut mulut, lipatan nasolabial, serta perubahan pada bujur muka. Kedutan sederhana dalam dihilangkan dengan bantuan toksin botulinum, membalikkan beberapa perubahan berkaitan usia.

Prosedur ini tidak dilakukan jika pesakit mempunyai penyakit kulit radang, gangguan pendarahan, atau telah dirawat dengan antibiotik dan antikoagulan. Kontraindikasi juga termasuk kegagalan buah pinggang atau hati, intoleransi individu terhadap ubat toksin botulinum, dan paresis otot muka. Suntikan tidak diberikan kepada wanita semasa mengandung dan menyusu. Doktor merawat pesakit dengan berhati-hati yang mempunyai kecenderungan untuk menghadapi bengkak, hernia kelopak mata, dan kemalangan serebrovaskular.

Persediaan untuk prosedur tidak memerlukan sekatan yang serius: adalah disyorkan untuk mengelakkan aktiviti fizikal dan tidak minum alkohol. Suntikan menggunakan jarum halus biasanya tidak menyebabkan ketidakselesaan. Doktor boleh melakukan sehingga 25 suntikan di satu kawasan muka semasa prosedur. Ini mengambil masa 10–15 minit. Kesannya boleh dinilai selepas 2 minggu. Kedutan dihilangkan kerana kelonggaran otot, tetapi dengan suntikan yang dilakukan secara profesional, ekspresi muka dan ekspresi muka terpelihara.

Hasil terapi botulinum boleh diterbalikkan, kesannya berlangsung dari 3 hingga 6 bulan. Selepas ini, mobiliti otot muka kembali sepenuhnya.

Pada nota

Satu unit tindakan adalah sama dengan 3 × 107 molekul toksin botulinum. Dos (bilangan unit tindakan) ditentukan oleh pakar kosmetik. Secara purata kita bercakap tentang angka berikut:

  • kawasan dahi - 20-30 unit;
  • dagu - sehingga 10 unit;
  • kawasan sekitar mata - 24 unit;
  • hidung dan batang hidung - 10 unit.

Plastik kontur

Semasa prosedur, doktor menggunakan pengisi khas (pengisi) untuk membetulkan kedutan, kontur muka dan kawasan masing-masing. Suntikan moden dalam kosmetologi dilakukan menggunakan pengisi, yang memungkinkan untuk mencapai kesan pemodelan 3D yang dipanggil sambil mengekalkan semua ciri wajah.

Pada nota
Kebanyakan pengisi moden dibuat berdasarkan asid hyaluronik. Ia adalah sebahagian daripada bahan antara sel dan memainkan peranan penting dalam mengekalkan keseimbangan air tisu dan pemulihannya sekiranya berlaku kerosakan. Suntikan asid hyaluronik bukan sahaja membantu melembapkan tisu, tetapi juga merangsang pengeluaran protein rangka kerja badan sendiri - kolagen dan elastin.

Petunjuk untuk pembedahan plastik kontur termasuk kedutan, lipatan, dan muka bujur yang tidak jelas. Kontraindikasi: kanser, diabetes, penyakit tisu penghubung, penyakit kulit, gangguan pembekuan darah, kehamilan dan penyusuan, intoleransi individu.

Pembedahan plastik kontur tidak memerlukan penyediaan khas. Sebilangan ubat untuknya mengandungi anestetik, jika tidak, doktor boleh memberikan anestesia tempatan. Selepas kontur, bengkak, lebam dan indurasi mungkin berlaku di kawasan suntikan, yang hilang dengan sendirinya dalam beberapa hari.

Kesan kontur boleh bertahan sehingga dua tahun.

Biotetulang

Asid hyaluronik telah menemui aplikasi dalam bioreinforcement, prosedur khas yang menghasilkan pembentukan "bingkai dalaman" muka. Sekiranya kulit pesakit telah kehilangan nadanya, kelihatan lembik, kusam, jika terdapat kedutan halus dan tanda-tanda ptosis, maka doktor menyuntik ubat di sepanjang "garisan kendur" yang mengekalkan nada kulit dari dalam. Dalam kes ini, doktor boleh meramalkan dengan tepat bagaimana kedutan akan terbentuk dan, dengan memperkenalkan persediaan asid hyaluronik, mencegah kejadiannya.

Biorevitalisasi

Suntikan juga ditunjukkan untuk melembapkan dan menepukan kulit kawasan tertentu dengan nutrien. Dalam kes ini, kita bercakap mengenai prosedur biorevitalisasi. Dengan bantuannya, anda boleh memperbaiki keadaan kulit tangan, décolleté, leher, dan muka anda.

Suntikan adalah kontraindikasi jika pesakit mempunyai penyakit kulit radang atau alahan kepada komponen ubat. Tempoh kehamilan, penyusuan, serta pemburukan penyakit somatik juga merupakan penghalang kepada kedua-dua biorevitalisasi dan bioreinforcement.

Tiada persediaan khas diperlukan sebelum mentadbir asid hyaluronik. Kemerahan sedikit kulit selepas biorevitalisasi hilang dalam masa beberapa jam. Kesannya bertahan sehingga 12 bulan. Biorevitalisasi biasanya dilakukan sekali setiap 1-2 bulan.

Pengangkatan vektor

Untuk menegangkan kulit kawasan tertentu (contohnya, di tulang pipi, dagu), doktor menggunakan pengangkatan vektor. Ia serupa dengan bioreinforcement, hanya ubat disuntik sepanjang beberapa garis selari ke arah pengangkatan yang dikehendaki.

Untuk mengangkat vektor, persediaan asid hyaluronik dan kalsium hidroksiapatit digunakan. Pilihan yang memihak kepada yang terakhir dibuat jika mengangkat kawasan yang terdedah kepada bengkak adalah perlu. Masa penyerapan ubat ini lebih lama daripada asid hyaluronik - sehingga 3 tahun.

Plasmolifting

Intipati teknik ini adalah untuk memberikan kepada pesakit plasma darahnya sendiri yang mengandungi platelet. Plasma mengandungi banyak komponen aktif biologi yang merangsang pertumbuhan sel, mengambil bahagian dalam metabolisme, dan, yang sangat penting, plasma darahnya sendiri bukanlah bahan asing untuk badan. Ini bermakna ia tidak ditolak dan tidak menyebabkan reaksi alahan.

Plasmolifting meningkatkan peredaran mikro dalam kulit, menormalkan keseimbangan air, dan menguatkan imuniti tempatan. Prosedur ini dilakukan jika pesakit mula mengembangkan kedutan halus, tanda-tanda awal usia, untuk memulihkan kesihatan kulit (contohnya, selepas selaran matahari). Plasmolifting juga boleh meningkatkan kesan prosedur kosmetik lain.

Plasmolifting juga mempunyai beberapa kontraindikasi, walaupun ia adalah sedikit:

  • penyakit onkologi, hepatitis, penyakit darah;
  • kehamilan dan penyusuan;
  • penyakit kulit berjangkit dan radang;
  • pemburukan penyakit kronik, jangkitan akut.

Untuk menjalankan pengangkatan plasma, 20-40 ml darah diambil dari vena pesakit. Seterusnya, ia disentrifugasi dalam mod khas untuk mendapatkan pecahan plasma dengan kandungan platelet yang tinggi. Kemudian doktor menyuntik pecahan yang terhasil secara intradermal dalam mikropapula di seluruh kawasan rawatan. Kursus standard termasuk 4 sesi dengan selang 7-14 hari, dan kesannya boleh bertahan sehingga dua tahun. Walau bagaimanapun, adalah disyorkan untuk mengulang kursus sekali setahun.

Mesoterapi

Pemberian ubat melalui suntikan mikro terus ke dalam kulit untuk memperbaiki sifatnya. Mesoterapi digunakan untuk menyuburkan dan melembapkan kulit serta mencegah penuaan. Ia juga digunakan untuk memerangi tanda regangan dan merangsang pertumbuhan dan kecergasan rambut. Untuk suntikan, anda boleh menggunakan bukan sahaja ubat tunggal, tetapi juga koktel mesoterapi yang mempunyai kesan yang kompleks. Dengan pentadbiran dangkal, biorevitalisasi dan pengangkatan plasma juga dianggap sebagai pilihan mesoterapi.

Untuk kawasan yang besar untuk dirawat, doktor menggunakan peranti khas - penyuntik. Keperluan untuk anestesia ditentukan oleh sensitiviti individu pesakit.

Teknik suntikan menarik terutamanya untuk pesakit yang takut pembedahan. Tetapi perlu dipertimbangkan bahawa ia sentiasa mungkin bahawa tindak balas individu terhadap ubat mungkin berlaku, yang sukar untuk diramalkan terlebih dahulu. Di samping itu, suntikan membawa risiko pembentukan hematoma, perubahan warna kulit, fibrosis - pembentukan meterai di tapak suntikan. Semua risiko ini mesti dibincangkan dengan doktor anda terlebih dahulu.

Seperti yang ditunjukkan oleh statistik. . .
. . . wanita dalam kumpulan umur dari 35 hingga 64 tahun membentuk kira-kira 60% daripada semua mereka yang mendapatkan bantuan daripada pakar kosmetik.

Teknologi laser dalam perubatan estetik

Intipati pendedahan laser boleh difahami dengan mentafsir singkatan LASER - Penguatan Cahaya oleh Pembebasan Terransang Sinaran - "penguatan cahaya menggunakan sinaran yang dirangsang. "Iaitu, laser ialah peranti yang "menumpukan" sinaran elektromagnet ke dalam pancaran terarah yang sangat kuat. Disebabkan ini, pancaran laser boleh disasarkan, tepat dan berdenyut.

Penggunaan laser dalam kosmetologi adalah mungkin di beberapa kawasan.

Peremajaan laser

Teknik ini berdasarkan memanaskan kulit dengan rasuk. Kesan ini adalah jangka pendek, bermakna ia tidak menyebabkan kerosakan yang serius. Walau bagaimanapun, ia sudah cukup untuk menyebabkan keradangan sebagai tindak balas. Akibatnya, pengeluaran kolagen dirangsang dalam kulit, dan ia adalah protein struktur yang memberikan keanjalan dan nada. Dengan kesan ini, kedutan "ditolak" ke luar.

Petunjuk untuk peremajaan laser adalah kedutan halus, rangkaian vaskular yang kelihatan, liang yang diperbesarkan, ptosis tisu lembut, kontur muka terjejas, kehadiran parut pada kulit, selepas jerawat, dagu berganda, pigmentasi berlebihan. Prosedur ini adalah kontraindikasi jika pesakit mempunyai keradangan dan tumor di kawasan rawatan, psoriasis, atau penyakit kulit. Peremajaan laser tidak dilakukan semasa kehamilan atau jika pesakit mempunyai tan yang kuat. Prosedur ini memerlukan perhatian khusus pada pesakit diabetes mellitus, hipertensi, angina pectoris, pada pesakit dengan penyakit darah, dll.

Peremajaan laser yang mendalam tidak memerlukan penyediaan khas dan dilakukan tanpa anestesia. Untuk mendapatkan kesan yang berkekalan, anda perlu melakukan 3-4 prosedur pada selang sebulan.

Fototermolisis pecahan

Kedutan, bintik-bintik penuaan, liang membesar, parut pada kulit, kaki gagak, tanda regangan, kecacatan vaskular kecil - semua masalah ini boleh diselesaikan jika anda menjalani prosedur photothermolysis pecahan.

Ini juga merupakan teknologi laser untuk perubatan estetik, tetapi di sini pancaran mempunyai ciri tersendiri. Ia dibahagikan kepada beberapa mikrobeam (pecahan), setiap satunya tidak lebih tebal daripada rambut manusia. Kesemuanya menjejaskan kawasan mikroskopik kulit, dan dengan itu sejenis rawatan "mesh" diperoleh - kawasan yang terjejas oleh pancaran laser bergantian dengan kawasan yang tidak terjejas. Di kawasan yang dirawat, kolagen dan elastin dimusnahkan, dan dalam sel-sel utuh yang tinggal, proses memulihkan "kerugian" dilancarkan. Ini memperbaharui kulit, meningkatkan keanjalan, tona, dan memperbaiki penampilan.

Fototermolisis pecahan adalah prosedur yang boleh dilakukan walaupun pada kawasan sensitif muka, seperti kelopak mata. Kontraindikasi terhadapnya adalah kehamilan, kanser, kencing manis, penyakit berjangkit atau penyakit kulit di peringkat akut.

Pemulihan selepas photothermolysis pecahan berlaku dengan cepat, secara literal dalam masa seminggu, dan lapisan basal epidermis kembali normal dalam hari pertama. Untuk membuat kesan lebih ketara, doktor mengesyorkan untuk menghadiri 3-4 sesi pada selang sebulan.

Sekiranya sensitiviti meningkat, pesakit menjalani prosedur menggunakan gel anestetik, tetapi dalam kebanyakan kes ini boleh dielakkan.

SMAS mengangkat

Singkatan bahasa Inggeris SMAS - superficial muscular-aponeurotic system - bermaksud "subcutaneous muscular-aponeurotic layer". Ia dibentuk oleh otot dan ligamen. Mengangkat lapisan ini membolehkan anda mencapai hasil yang baik. Iaitu, dengan menegangkan kulit, kita melawan kedutan dangkal, dan dengan bertindak pada SMAS, kita melicinkan lipatan yang lebih dalam.

Pengangkatan SMAS dilakukan menggunakan mesin ultrasound. Dengan memanaskan lapisan dalam kulit dan otot, gelombang ultrasonik menyebabkan penguncupannya dan mengaktifkan pengeluaran protein struktur. Percepatan proses metabolik membawa kepada penampilan yang lebih baik.

Selalunya, pengangkatan SMAS disyorkan kepada pesakit yang, atas satu sebab atau yang lain, tidak mahu menjalani pengangkatan pembedahan. Kategori kedua pesakit yang sesuai untuk mengangkat SMAS adalah mereka yang telah menjalani pengangkatan pembedahan dan berusaha untuk memanjangkan hasilnya.

Semasa prosedur, menggunakan ultrasound, pakar kosmetik "melihat" lapisan dalam dan menilai keadaan otot dan fascia. Sehubungan itu, kesan terapeutik ultrasound tenaga diarahkan oleh doktor ke kedalaman yang diperlukan pada otot, fascia dan ligamen yang dikehendaki.

Pengangkatan SMAS tidak memerlukan penyediaan khas. Prosedur ini agak menyakitkan; mengambil analgesik membolehkan anda menahannya dengan selesa. Kesannya sebahagiannya kelihatan serta-merta selepas prosedur, dan keputusan mengangkat boleh dinilai sepenuhnya selepas tiga bulan.

Teknik suntikan dalam kosmetologi dan kosmetologi estetik laser memungkinkan untuk menyelesaikan banyak masalah yang hanya memerlukan pembedahan beberapa tahun lalu. Memanjangkan usia muda bukan sahaja menjadi idaman wanita. Kini, baik golongan muda mahupun lelaki yang sebelum ini jarang mengunjungi klinik kosmetik beralih kepada perkhidmatan pakar kosmetik. Dan peluang untuk menyelesaikan banyak masalah tanpa campur tangan pembedahan, sudah tentu, menjadikan ubat estetik semakin menarik dan dalam permintaan.

Bagaimana untuk memilih klinik kosmetologi

Mungkin setiap pengunjung ke pusat kecantikan akan mengatakan bahawa salah satu perkara utama dalam memilih klinik "anda" dan doktor "anda" adalah pendekatan individu, yang dilaksanakan (atau tidak dilaksanakan) oleh pakar. Pakar kosmetik akan memberitahu anda tentang nuansa menggabungkan pendekatan peribadi dan objektif:

"Bekerja dalam kosmetologi, kita tidak boleh bertindak hanya berdasarkan keutamaan dan pertimbangan kita. Kita mesti mengambil kira jangkaan pesakit, moodnya, termasuk keraguan dan ketakutannya. Di sini pengalaman pakar memainkan peranan yang menentukan. Sebagai contoh, klinik Gradient menggaji pakar kosmetologi dengan pendidikan perubatan tinggi, pengkhususan dalam bidang perubatan estetik, dan juga terlatih dalam teknik moden. Ini memungkinkan untuk melihat masalah dengan lebih luas.

Dan kita tidak boleh gagal untuk menyebut kepentingan peralatan moden. Pengilang bergerak ke arah menambah baik peranti, dan klinik, serta pesakit sendiri, pastinya memberi perhatian kepada perkara ini. "

Perubatan estetik dan kosmetologi memungkinkan untuk membetulkan banyak ketidaksempurnaan penampilan, seperti kedutan, parut, jerawat, yang meningkatkan penampilan dan memanjangkan keremajaan.

Kedutan ekspresi yang menunjukkan usia boleh dihilangkan menggunakan prosedur kosmetik seperti kontur muka intradermal.

Teknologi moden dalam perubatan membantu menyelesaikan banyak masalah kosmetik tanpa menggunakan langkah radikal.

Kos prosedur kosmetik bergantung pada kerumitan tugas, kawasan pembetulan dan jumlah kerja.

Anda boleh bertanya apa-apa soalan yang mungkin anda ada pada perundingan awal anda dengan pakar kosmetologi.