Laser peremajaan muka

Pancaran laser menjadi, pada satu masa, kejayaan sebenar dalam kosmetologi - dalam 75% kes ia dapat menggantikan prosedur suntikan dan campur tangan pembedahan. Peremajaan wajah laser bukan sahaja untuk melicinkan kedutan dan lipatan, menghapuskan pigmentasi yang berlebihan, meningkatkan ketegasan dan keanjalan kulit: sinaran boleh melicinkan kelegaan epidermis sebanyak mungkin dan menghilangkan parut. Telah terbukti bahawa prosedur ini juga mempunyai kesan terapeutik, memudahkan rawatan penyakit dermatologi tertentu.

Apakah peremajaan muka laser?

Prosedur ini dilakukan menggunakan peranti khas; rasuk bergerak melintasi permukaan kulit muka dalam "pegangan" dan menembusi ke dalam dermis. Frekuensi tinggi dan pemanasan memastikan pemusnahan sel kulit lama, manakala tisu sihat di sekeliling kekal tidak berubah. Di dalamnya proses pengeluaran aktif kolagen dan elastin bermula - bahan ini diperlukan untuk memulihkan kerosakan. Kulit yang diperbaharui benar-benar sihat dan berfungsi sepenuhnya.

Bergantung pada kawasan muka yang memerlukan peremajaan laser, doktor akan memilih suhu rawatan yang optimum, yang akan menghapuskan pembentukan luka bakar.

Peremajaan muka laser bukanlah prosedur traumatik, tidak memerlukan anestesia am dan tidak membayangkan tempoh pemulihan yang panjang dengan pesakit tinggal di klinik.

Petunjuk dan kontraindikasi untuk mengangkat laser

Peremajaan muka laser adalah prosedur kosmetik unik yang mempunyai kesan yang kompleks dan menyelesaikan beberapa masalah sekaligus. Oleh itu, ia mempunyai banyak petunjuk - di klinik moden, doktor mengesyorkan mengambil kursus beberapa sesi jika anda mempunyai:

  • kedutan di mana-mana kawasan muka– muka, berkaitan usia, lipatan dalam;
  • keanjalan kulit berkurangan– ptosis (kelopak mata meleleh), pembentukan rahang, bujur muka "terapung";
  • kecacatan luaran pada kulit– parut, tanda dari jerawat dan penyingkiran mekanikal jerawat besar, stretch mark;
  • perubahan pada kulit muka– penampilan bintik kuning pada kulit, warna kelabu, ketiadaan pemerah pipi semulajadi;
  • minyak yang berlebihan pada epidermis– disertai dengan liang yang diperbesarkan, penampilan jerawat yang kerap, dan kilauan berminyak;
  • bengkak dan beg, lingkaran hitam di bawah mata;
  • rosacea– manifestasi vaskular pada epidermis seperti "rangkaian", "bintang".

Walaupun peremajaan muka laser dianggap sebagai prosedur yang selamat, beberapakontraindikasiuntuk melaksanakannya ialah:

  • tempoh kehamilan dan penyusuan;
  • patologi onkologi, tanpa mengira lokasi neoplasma malignan;
  • diabetes mellitus apa-apa jenis;
  • fungsi kelenjar tiroid yang tidak betul dengan sintesis hormon yang berlebihan atau tidak mencukupi;
  • gangguan mental;
  • penyakit saraf seperti epilepsi (disertai sindrom sawan);
  • kecenderungan untuk pembentukan parut keloid;
  • psoriasis, ekzema, herpes dengan tanda-tanda di muka.

Terdapat juga beberapa sekatan bersyarat - pemburukan patologi dalaman kronik, suhu badan yang tinggi, haid, kerosakan pada kulit di kawasan yang sepatutnya terdedah kepada sinar laser: perlu menunggu sehingga keadaan umum kesihatan dipulihkan.

Kebaikan dan keburukan peremajaan kulit laser

Prosedur yang dipersoalkan adalah salah satu yang paling popular dan ini tidak menghairankan - ia mempunyai terlalu banyak kelebihan, yang disuarakan oleh doktor walaupun pada perundingan awal:

  • di bawah pengaruh pancaran laser, proses biologi semulajadi dalam sel dermis diaktifkan - penjanaan semula, metabolisme, pengeluaran kolagen dan elastin;
  • prosedur boleh dilakukan untuk mana-mana jenis kulit, tanpa mengira keterukan perubahan yang berkaitan dengan usia dan masalah dermatologi yang sedia ada (terdapat pengecualian terpencil daripada senarai kontraindikasi);
  • kemungkinan pembentukan parut dikurangkan kepada sifar dan meningkat hanya jika anda mengabaikan cadangan pakar mengenai penjagaan kulit semasa tempoh pemulihan;
  • tindak balas alahan dan komplikasi berjangkit dikecualikan, walaupun ia wujud dalam campur tangan pembedahan dan teknik suntikan;
  • kekurangan tempoh pemulihan penuh - hanya dalam beberapa hari kulit dipulihkan, penggunaan ubat tidak diperlukan;
  • kesan sampingan adalah kecil, hilang dengan cepat dan tergolong dalam kategori tindak balas normal badan terhadap pengaruh agresif.

Terdapat juga beberapa "kelemahan" peremajaan kulit laser:

  • untuk mendapatkan kesan yang jelas, anda perlu mengambil kursus beberapa sesi;
  • keputusan bertahan untuk tempoh masa yang lebih singkat berbanding dengan suntikan kecantikan dan campur tangan pembedahan;
  • keperluan untuk tempoh persediaan mesti dipenuhi.

Hanya tiga kelemahan yang diimbangi dengan sempurna oleh faedah peremajaan wajah laser!

Jenis peremajaan laser

Prosedur yang sedang dipertimbangkan boleh dijalankan menggunakan kaedah yang berbeza - setiap daripada mereka adalah selamat dan sangat berkesan. Semasa perundingan, doktor akan memberitahu pesakit tentang setiap jenis peremajaan muka laser; pilihan akan dibuat dengan mengambil kira parameter individu - umur, keadaan awal kulit, kehadiran patologi dalaman dan penyakit dermatologi, keterukan umur. -perubahan yang berkaitan.

Kaedah ablatif

Dilakukan dengan pancaran laser penuh atau pecahan. Semasa kerja, doktor membersihkan sepenuhnya lapisan permukaan epidermis daripada sel-sel "lama" atau merosakkannya pada kedalaman yang cetek. Pemulihan kulit berlaku disebabkan oleh pengeluaran aktif kolagen, elastin dan pembahagian sel tisu sihat yang mengelilingi tapak pendedahan kepada rasuk. Kulit baru tegang, anjal dan tona sekata.

Kaedah ablatif merosakkan epidermis secara kekal, jadi tempoh pemulihan mereka akan lebih lama sedikit daripada yang lain.

Berpuak-puak

Pancaran laser bertaburan melalui jejaring khas ke dalam pancaran mikro - kerosakan pada epidermis hanya menjejaskan 20-25% kawasan itu, sel yang tinggal kekal tidak berubah dan berfungsi sepenuhnya. Kesan yang disasarkan sedemikian menggalakkan penyejatan cecair dari sel dan pembaharuan pantas proses penjanaan semula. Sel-sel yang tidak disentuh mula menghasilkan kolagen dan elastin dalam kuantiti yang banyak - ini diperlukan untuk menyembuhkan kerosakan yang disebabkan.

Memandangkan jenis pecahan peremajaan muka laser hanya melibatkan kerosakan separa pada epidermis, pemulihan berlangsung hanya beberapa hari.

Biorevitalisasi laser

Ini melibatkan gabungan dua teknik - kerosakan sel untuk merangsang proses biologi dan pengenalan asid hyaluronik ke dalam lapisan dermis. Peranti menyampaikan denyutan pendek dan mengulanginya berkali-kali - ini memungkinkan untuk "memecahkan" sel mati. Pada masa yang sama, laser menyampaikan ubat yang dipilih ke kedalaman yang dikehendaki - parameter ini ditetapkan oleh doktor.

Biorevitalisasi laser amat dinasihatkan untuk tanda-tanda penuaan yang ketara pada muka - kedutan dalam, lipatan dan lipatan. Ia mempunyai kesan kumulatif dan kesan yang berpanjangan - peningkatan dalam penampilan akan diperhatikan selama 2-3 bulan lagi selepas tamat kursus prosedur.

Rasuk penuh

Kulit terdedah kepada sinar penuh, yang membawa kepada kerosakan pada keseluruhan epidermis. Kaedah ini sesuai untuk mereka yang mempunyai beberapa masalah kosmetik dan dermatologi. Malah, selepas peremajaan laser jenis ini, lapisan permukaan muka diperbaharui sebanyak 100%. Ia adalah apa yang ditetapkan oleh pakar kosmetik kepada pesakit yang ingin menghilangkan parut, parut dan tanda selepas jerawat.

Ia mempunyai pemulihan yang lama - kemasukan ke hospital tidak diperlukan, tetapi ia patut mengambil cuti 7-10 hari untuk berehat, menjalankan prosedur penjagaan kulit dan tidak bimbang tentang penampilan anda sendiri semasa tempoh pemulihan.

Kaedah bukan ablatif

Berfungsi hebat pada kulit yang kendur, lipatan/kedutan dalam dan pigmentasi yang berlebihan. Ia membolehkan anda merawat kawasan besar kulit sekaligus dalam satu prosedur - contohnya, semua kawasan muka. Kelebihan kaedah bukan ablatif ialah lapisan dalam dermis rosak, epidermis kekal tidak berubah.

Peremajaan muka laser jenis ini juga mempunyai "kesan sampingan" yang menyenangkan - sebagai tambahan kepada peremajaan, penghapusan bintik-bintik penuaan, pori-pori sempit dan tanda jerawat menjadi sangat ketara.

Permukaan

Ini adalah kaedah prosedur yang paling tidak menyakitkan dan paling selamat - semasa proses itu, hanya sel dangkal yang terdedah kepada pancaran laser, malah membran bawah tanah tetap utuh. Teknik ini dengan sempurna menyelesaikan masalah peringkat awal penuaan, membetulkan tona wajah, dan menghilangkan kelegaan yang tidak sekata.

Ciri tersendiri ialah pemulihan berlangsung hanya 3 hari, dan keputusan yang diperoleh bertahan selama 6-12 bulan.

Median

Disyorkan untuk pesakit yang sudah mempunyai kedutan, termasuk bintik penuaan, bintik penuaan, dan kulit yang sedikit kendur. Digolongkan dalam kategori pengelupasan laser, sinaran mempunyai kesan pada kedalaman tidak lebih daripada 1. 3 mm.

Prosedur ini dilakukan menggunakan gel anestetik, selepas itu pesakit mungkin mengalami ketidakselesaan dan juga sakit ringan selama 24 jam lagi. Pemulihan mengambil masa sekurang-kurangnya 5 hari.

Dalam

Pancaran laser merosakkan semua lapisan epidermis, termasuk lapisan papillary. Prosedur untuk peremajaan laser yang mendalam adalah menyakitkan, tetapi hanya ia boleh menyelesaikan masalah perubahan yang berkaitan dengan usia yang ketara. Pakar kosmetik mengesyorkan teknik ini kepada pesakit berumur 50 tahun ke atas.

Pemulihan berlangsung sehingga 2 minggu, tetapi jika anda mengikuti semua preskripsi doktor dalam tempoh ini, keputusan yang diperolehi akan bertahan selama 4 tahun (purata).

Bagaimana untuk bersedia untuk peremajaan kulit laser?

Sebagai sebahagian daripada peringkat persediaan, perundingan awal dengan pakar berlaku. Semasa itu, doktor memeriksa kulit muka, menilai keadaannya, mengenal pasti masalah, mengecualikan atau mengesahkan kehadiran kontraindikasi. Pakar kosmetik segera memutuskan pilihan kaedah peremajaan laser dan bilangan sesi setiap kursus. Seterusnya, cadangan diberikan kepada pesakit mengenai persediaan untuk prosedur - ia bermula 14 hari sebelum tarikh yang dijadualkan. Apa yang penting untuk dilakukan:

  • jangan dedahkan muka anda kepada sinaran ultraungu (matahari), jangan lawati solarium;
  • enggan menjalankan sebarang prosedur kosmetik yang berkaitan dengan gangguan/kerosakan kulit - pengelupasan, pembersihan muka;
  • Berhenti menggunakan ubat tertentu (fluoroquinolones, diuretik, sulfonamida, ubat anti-radang bukan steroid) hanya selepas berunding dengan doktor anda.

3 hari sebelum tarikh peremajaan muka laser yang dijadualkan, anda perlu berhenti meminum minuman beralkohol, dinasihatkan untuk berhenti merokok (atau mengurangkan jumlah rokok secara radikal), dan tidak memasukkan makanan dari kategori alergen ke dalam diet anda (strawberi, coklat, raspberi, buah sitrus, makanan laut).

Prosedur peremajaan laser

Prosedur itu sendiri bermula dengan pemeriksaan kawalan muka - doktor mesti memastikan bahawa tiada keradangan, calar, atau tan segar pada permukaan kulit. Selepas ini, peremajaan laser dilakukan secara berperingkat:

  1. Membersihkan muka daripada sisa kosmetik hiasan, habuk dan kotoran– dijalankan menggunakan tonik dan losyen profesional yang tidak mengandungi alkohol.
  2. Pembasmian kuman kulit– muka dirawat dengan larutan antiseptik, yang menghalang penembusan agen berjangkit ke dalam epidermis.
  3. Anestesia– tidak dilakukan untuk setiap jenis prosedur, tetapi atas permintaan pesakit, gel anestetik mesti digunakan. Selepas ini, doktor menunggu 15-20 minit - kali ini cukup untuk sifat analgesik produk yang digunakan untuk muncul.
  4. Rawatan kulit laser itu sendiri. Pesakit mungkin mengalami kehangatan, sedikit kesemutan, atau terbakar. Pastikan anda mengarahkan aliran udara sejuk ke muka anda - ini mengurangkan keadaan dan mengurangkan keamatan sensasi yang tidak menyenangkan.
  5. Menggunakan topeng yang menenangkan- melegakan keradangan, membantu dengan cepat menghilangkan bengkak, kemerahan, dan mengurangkan keterukan gatal-gatal.

Sejurus selepas tamat sesi, pesakit boleh meninggalkan klinik, setelah menerima cadangan daripada doktor sebelum ini mengenai tempoh pemulihan.

Peremajaan muka laser: foto sebelum dan selepas

sebelum dan selepas peremajaan laser

Pemulihan selepas prosedur

Tempoh tempoh pemulihan bergantung pada jenis peremajaan muka laser yang digunakan. Tempoh minimum ialah 2-3 hari, tetapi lebih kerap pemulihan memerlukan 5-10 hari. Tidak kira apa teknik yang digunakan, dalam 24 jam pertama selepas sesi itu adalah dilarang sama sekali menyentuh muka anda dengan tangan anda atau mencuci muka anda. Dalam tempoh pemulihan 3 hari seterusnya:

  • Dilarang sama sekali untuk mengambil prosedur terma - melawat rumah mandian, sauna, atau mandi air panas harus ditangguhkan;
  • Anda tidak boleh menggunakan air paip untuk mencuci - ia mempunyai kandungan klorin yang tinggi, yang membawa kepada luka bakar dan kerengsaan;
  • anda tidak perlu berada di luar untuk masa yang lama - sinaran ultraviolet (mereka menembusi walaupun melalui awan tebal) akan mencetuskan pigmentasi yang kuat;
  • Jangan gunakan kosmetik yang mengandungi etanol untuk pembersihan, dan semasa mencuci, gunakan kain lap atau gosok (walaupun yang lembut dan lembut);
  • Rawat muka anda dengan pelembap 2-3 kali sehari;
  • Sapukan produk yang mengandungi panthenol pada kulit sekali sehari.

Dalam tempoh 2 bulan selepas prosedur berkenaan, pengelupasan kimia adalah dilarang sama sekali! Dan walaupun dalam cuaca mendung, anda perlu menggunakan pelindung matahari dengan indeks SPF yang tinggi pada wajah anda.

Anda tidak boleh membuang kudis atau menggaru muka secara paksa - ini boleh menyebabkan pembentukan parut yang hanya boleh dibuang melalui pembedahan.

Kemungkinan komplikasi dan akibat

Sejurus selepas sesi, kulit muka menjadi merah, sangat gatal, dan terdapat sensasi terbakar - ini adalah tindak balas normal terhadap kerosakan pada epidermis dan lapisan dermis yang lebih dalam. Sekiranya ketidakselesaan itu teruk, maka anda harus mengambil tablet antihistamin, pilihan yang akan disyorkan oleh pakar kosmetologi. Pada hari ke-2 selepas peremajaan muka laser, pengelupasan aktif bermula. Kesan yang disenaraikan adalah norma, tidak perlu mengambil apa-apa tindakan, cukup dengan tegas mengikuti cadangan pemulihan yang diberikan oleh pakar.

Jika pada kulit muka:

  • ruam muncul dalam bentuk jerawat kecil;
  • terdapat tanda-tanda keradangan;
  • parut mula terbentuk,

maka anda perlu menghubungi klinik untuk konsultasi. Selalunya, ini berlaku jika pesakit itu sendiri tidak mengikuti peraturan tempoh pemulihan.

Pendapat mengenai peremajaan laser

Pesakit kami hanya meninggalkan ulasan positif tentang apa-apa jenis peremajaan muka laser. Ini bukan sahaja disebabkan oleh sifat dan keupayaan prosedur, tetapi juga oleh profesionalisme tinggi doktor yang bekerja. Mereka mempunyai pengetahuan dan pengalaman yang mencukupi, bekerja pada peralatan yang diperakui moden dan mematuhi protokol antarabangsa untuk menjalankan sesi dengan ketat.

Soalan Lazim

Sebarang soalan mengenai prosedur boleh ditanya kepada pakar kosmetik semasa perundingan awal. Tetapi kerana kebanyakannya adalah standard, di bawah adalah jawapan kepada yang paling popular.

Siapa yang boleh menjalani peremajaan kulit laser?

Lelaki dan wanita berumur 18 tahun ke atas. Adalah penting bahawa mereka tidak mempunyai syarat yang termasuk dalam senarai kontraindikasi. Peremajaan kulit muka laser adalah alternatif terbaik untuk pembedahan.

Apakah kesan yang diberikan oleh prosedur, selain peremajaan?

Pancaran laser boleh menghilangkan parut, tatu, tanda jerawat dan jerawat. Terdapat peningkatan umum pada kulit - proses keradangan akan berhenti, pengeluaran rembesan sebum akan berkurangan, dan liang-liang akan mengecil.

Berapa lama satu sesi peremajaan muka laser berlangsung?

Satu prosedur berlangsung 30-60 minit. Sekiranya doktor menggunakan anestetik tempatan, tempoh sesi meningkat sebanyak 15-20 minit (tempoh gel).

Bilakah keputusan pertama akan muncul?

Sejurus selepas pemulihan, kulit muka berubah. Ia menjadi licin, tanpa bintik-bintik pigmen, tona, elastik, kedutan kecil dilicinkan.

Adakah mungkin untuk menggabungkan peremajaan muka laser dengan prosedur lain?

Ya, tetapi pada tahap yang terhad dan hanya selepas berunding dengan pakar kosmetik! Selepas menamatkan kursus, pengisi suntikan dan terapi botulinum dibenarkan.

Berapa banyak prosedur yang diperlukan?

Ia biasanya disyorkan untuk mengambil kursus 2-5 sesi dengan rehat 2-4 minggu.

Di klinik profesional, pakar bersedia untuk menyediakan perkhidmatan komprehensif untuk peremajaan muka laser - daripada perundingan awal hingga memantau keadaan kulit semasa tempoh pemulihan. Pakar hanya bekerja dengan peralatan profesional; prosedur dijalankan mengikut ketat dengan protokol sedia ada, yang mengurangkan risiko kesan sampingan dan komplikasi kepada sifar.