Cara menghilangkan kedutan di bawah mata di rumah

Tidak ada orang yang kebal dari penampilan kerutan di bawah mata. Perubahan berkaitan dengan usia, faktor persekitaran, makanan ringan - semua ini membawa kepada penuaan awal kulit. Ramai gadis dan wanita memikirkan cara menghilangkan lipatan yang dibenci dan menjadikan kulit licin. Pakar kecantikan yang berpengalaman menasihatkan mengambil pendekatan bersepadu, memerhatikan langkah pencegahan dan membuat topeng berkhasiat secara berkala untuk meremajakan kulit di sekitar mata. Mari kita pertimbangkan aspek-aspek utama dengan teratur, kita akan memberikan cara yang berkesan untuk memerangi kedutan.

sapukan krim untuk meremajakan kulit di sekitar mata

Penampilan pertama kedutan di bawah mata

  1. Tanda-tanda pertama kedutan besar muncul pada usia 28-30, tetapi semuanya bergantung pada struktur individu dermis dan faktor luaran lain. Walau bagaimanapun, pakar kosmetik yang berpengalaman telah menyimpulkan bahawa pengeluaran serat kolagen dan elastin melambatkan tepat pada usia ini.
  2. Lapisan atas kulit habis, menjadi lebih tipis, kerana pertumbuhan semula sel secara semula jadi tidak berlaku pada tahap yang tepat. Epidermis kehilangan keupayaannya untuk menahan cecair, yang diperlukan untuk nada dan keanjalan. Kulit menjadi kering, lipatan muncul di atasnya.
  3. Bukan rahsia lagi bahawa kulit di sekitar mata adalah yang paling tipis dan sensitif, yang memerlukan pendekatan yang halus. Antara lain, terdapat sedikit kelenjar sebum di kawasan ini, yang bertanggungjawab untuk penghidratan dan keanjalan tepat pada masanya. Akibatnya, bahkan gadis-gadis muda berusia 20-an mengalami kerutan wajah pertama mereka.
  4. Apabila kedutan wajah pertama diperbaiki dengan kuat, ia membentuk apa yang disebut "kaki gagak" di sudut mata. Ciri khas jejaring kekal di wajah kerana pengecutan otot yang berterusan (senyum, juling, dll. ). Kulit kehilangan keanjalannya, lipatan dan retakan kekal, kehilangan keupayaan untuk melicinkan.

Penyebab kemunculan kedutan di bawah mata

  1. Sekiranya kita bercakap mengenai keriput statistik, ia terbentuk kerana perubahan dalaman. Ini termasuk penyakit jantung, kelenjar tiroid, gangguan fungsi hati dan ginjal, dan metabolisme yang perlahan. Agak sukar untuk mengenal pasti penyebabnya, akibatnya memerangi keriput dengan bantuan ubat-ubatan rakyat dapat berlangsung selama bertahun-tahun.
  2. Telah diketahui bahawa estrogen terdapat di dalam tubuh setiap orang, baik lelaki dan wanita. Satu-satunya perbezaan adalah jumlahnya, wanita mempunyai estrogen kurang. Apabila ia tidak dapat dihasilkan sama sekali, lonjakan tajam dalam latar belakang hormon akan bermula. Kulit pudar dan kedutan menjadi berkaitan dengan usia (kerana penuaan epidermis).
  3. Pendedahan kepada faktor persekitaran dianggap penyebab kerutan di bawah mata yang paling biasa. Semuanya digunakan - matahari, hujan, fros, angin. Kecacatan kosmetik muncul di wajah, yang dari masa ke masa membentuk lipatan mendalam.
  4. Untuk pertumbuhan semula jadi, sel kulit mesti diperkaya dengan oksigen. Jika tidak, kekurangan udara segar menyebabkan perlambatan fungsi semula jadi, kulit menjadi gebu, kelabu. Kolagen berhenti dihasilkan dalam kuantiti yang banyak, lapisan atas dermis menjadi lemah. Perkara yang sama boleh dikatakan mengenai senaman fizikal yang aktif, sukan meningkatkan keanjalan tisu.
  5. Apabila seseorang tidak mematuhi kebersihan makanan, tidak mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan segar, minum sedikit air, racun terkumpul di dalam tisu subkutan. Toksin dan toksin menyumbat saluran darah, mencegah darah daripada beredar sepenuhnya. Sel tidak menerima cukup oksigen dan habis. Kecacatan kosmetik muncul di seluruh permukaan wajah dan badan, yang semakin mendalam dari masa ke masa.
  6. Faktor utama lain yang memprovokasi penampilan kedutan pramatang adalah gaya hidup yang salah. Ini termasuk pendedahan yang kerap terhadap tekanan, penyalahgunaan tembakau dan alkohol, kurang kerja dan rehat atau pelanggaran rutin harian, kurang tidur kronik dan kerja berlebihan. Segala-galanya di petak menimbulkan "sejambak" kedutan yang semakin mendalam setiap hari berlalu.
  7. Ramai gadis percaya bahawa pada usia muda tidak perlu menggunakan kosmetik hiasan dan penyayang berkualiti tinggi. Walau bagaimanapun, kesalahpahaman ini sangat salah. Ini adalah produk murah yang menetapkan permulaan kekeringan kulit, menyumbat liang, keriput muncul pertama di antara alis, kemudian di sudut mata dan di bahagian hidung. Selepas itu, semakin sukar untuk menghilangkan lipatan, menjadi mustahil untuk meninggalkan kosmetik sepenuhnya.
  8. Pada mulanya, kerutan dinamis muncul di sekitar mata, mereka juga disebut "meniru". Berisiko adalah orang dengan emosi yang meningkat, yang, berdasarkan sifat layanan mereka, terpaksa mengekspresikan pemikiran dengan ekspresi wajah. Pengecutan otot muka yang kerap menyebabkan lipatan pada kulit, sebagai peraturan, orang awam, penterjemah, guru tergolong dalam kategori ini.
  9. Sekiranya kita bercakap mengenai faktor luaran, penampilan kerutan di bawah mata adalah khas bagi orang yang menghabiskan banyak masa di hadapan PC tanpa pelindung mata. Perkara yang sama berlaku untuk kanak-kanak perempuan dan wanita yang pergi ke solarium dan berjemur. Sangat mustahak untuk melindungi mata anda dengan cermin mata dengan penapis UV atau lapisan anti-reflektif untuk mengelakkan berlipat.
  10. Aspek penting lain yang mempengaruhi kesihatan kulit wajah adalah pilihan bantal yang betul. Sekiranya kepala dinaikkan terlalu tinggi semasa rehat, epidermis akan kekurangan nutrien. Perkara yang sama berlaku pada tahap rendah, wajah membengkak dengan cepat. Pilih bantal yang berukuran kira-kira 8-10 cm semasa dimampatkan.

Ais kosmetik untuk kedutan di bawah mata

Salah satu cara yang paling biasa untuk memerangi kedutan adalah penggunaan ais kosmetik. Ia disediakan berdasarkan rebusan tanaman ubat, beri, buah-buahan. Mari lihat resipi yang paling popular mengikut urutan.

ais kosmetik untuk meremajakan kulit di sekitar mata
  1. Lemon.Basuh lemon, potong "puntung", potong sitrus ke dalam kepingan kecil dan hantar ke pengisar. Kisar lemon ke dalam bubur, cairkan dengan air dalam nisbah 2: 1. Kemas ke dalam acuan, beku. Gunakan tidak lebih dari 1 kali sehari, lebih baik pada waktu pagi.
  2. Lidah Buaya.Pilih 3 batang tanaman berdaging, basuh dan keringkan. Kisar dengan penggiling daging atau pengisar sehingga berkrim. Cairkan dengan air minuman dan beku. Sapukan pada waktu pagi dan petang, merawat kulit di bawah mata dengan teliti.
  3. Timun.Mungkin ubat yang paling biasa dan berkesan. Ubah 2 timun menjadi bubur, masukkan timah. Lap kawasan di bawah mata 2-3 kali sehari.
  4. Jus cornflower dan limau gedang.Perah jus dari sebiji limau gedang, sediakan infusi bunga jagung (tuangkan lebih dari 20 gram tanaman dengan 100 ml air mendidih). Gabungkan kedua-dua komposisi itu satu sama lain, sejuk dan hantar untuk membeku. Lap kulit anda tidak lebih dari 2 hari sekali.
  5. Kulit kayu oak dan bijak.Beli tanaman kering di farmasi, bancuh 25 g dalam air panas. bijak dan 20 gr. kulit kayu oak, biarkan hingga setengah jam. Lewati penapis, tuangkan ke dalam beg / dulang ais, beku. Rawat kawasan yang bermasalah selama 2 minit sekali sehari.
  6. Strawberi.Stroberi beku boleh digunakan sebagai ais kosmetik. Cukup untuk mengelap kulit di bawah mata dua kali sehari selama 3 minit, kedutan mula melicinkan setelah 15 hari selepas permohonan pertama.
  7. Garam laut dan teh.Sediakan teh daun longgar yang kuat (hitam atau hijau), campurkan 100 ml. komposisi dengan 20 gr. garam laut cincang dan kacau sehingga kristal larut. Tuangkan ke dalam acuan, sapukan pada waktu pagi setiap hari.
  8. Melissa.Bancuh 50 gr. balsem lemon segar dalam 150 ml. air panas, biarkan mendidih, tapis. Bungkus dalam beg atau dulang untuk ais, hantar untuk membeku. Rawat kawasan yang bermasalah setiap hari pada waktu pagi dan petang.

Urut untuk kedutan di bawah mata

Urut hanya berkesan jika dilakukan bersama dengan ais kosmetik dan ubat-ubatan rakyat lain. Sekiranya boleh, lakukan manipulasi sederhana setiap hari, jangka masa kursus adalah 1. 5-2 bulan.

urut sendiri kulit di sekitar mata untuk keremajaan
  1. Berbaring di lantai atau di atas katil yang tegas dan merehatkan otot wajah anda. Lincirkan dua jari dengan minyak atau pelembap dan luncurkannya di kawasan bawah mata. Bergerak dari jambatan hidung ke pelipis, kemudian sebaliknya. Kemudian gunakan gerakan bulat untuk merawat kedutan untuk meningkatkan aliran darah ke tisu. Lakukan manipulasi selama 5 minit, kemudian ubah arah, bergerak dari jambatan hidung ke cuping telinga dan belakang. Tempoh urutan keseluruhan adalah 15-20 minit.
  2. Lincirkan hujung jari anda dengan krim siang pelembap, tersebar di kawasan yang berkerut. Mulailah "masuk" krim secara intensif, tetapi jangan memukul kulit dengan kuat. Perkara utama ialah pergerakan anda pantas. Apabila produk diserap sepenuhnya, lekapkan kedutan untuk melicinkan lipatan. Langkah seperti itu akan melembapkan kulit dan membuat darah beredar dengan penuh dendam. Urutan hendaklah dilakukan 2 kali sehari selama 15 minit.
  3. Kedudukan permulaan berbaring di atas katil. Tanggalkan bantal, rilekskan otot muka anda. Letakkan jari anda pada kedutan, betulkan sehingga kulit tidak berkerut. Tutup mata anda dengan ketat, tunggu 15 saat, berehat. Ulangi langkah 30 kali. Selepas itu, lap kulit dengan ketulan ais, sapukan krim dermis di sekitar mata. Kekerapan mengurut adalah tiga kali sehari.

Masker terhadap kedutan di bawah mata

  1. Roti.Ambil sebiji roti putih, rendam dalam air panas dan biarkan selama 15 minit. Selepas itu, perahkan cecair, cairkan kiub kecil mentega ke dalam ketuhar gelombang mikro dan campurkan dengan roti. Sapukan ke kawasan di bawah mata, rendam selama setengah jam. Keluarkan lebihan dengan tisu, basuh dengan air sejuk dan gosokkan dermis dengan ais.
  2. Susu dan ragi.Panaskan 45 ml. susu atau minyak zaitun dengan cara yang mudah, tambahkan 15 gr. ragi kering dan tunggu sehingga membengkak. Sebarkan jisim di lapisan tebal di atas kawasan masalah, letakkan pelekat di atas. Tunggu sekitar 40 minit, bilas, pelincirkan kulit dengan serum anti-kedut.
  3. Grat gandum.Larutkan oatmeal tanah sederhana dengan susu panas, tunggu sehingga membengkak dan perah cecair berlebihan. Tambahkan beberapa tetes geranium eter, kacau, buat topeng. Rendamnya sekurang-kurangnya setengah jam, kemudian basuh dan lap kulit dengan ais.
  4. Pisang.Potong dalam pengisar atau tumbuk setengah pisang dengan garpu. Cairkan mentega dalam tab mandi air, campurkan bahan dalam bahagian yang sama. Sapukan komposisi ke kawasan di bawah mata dengan lapisan tebal, tutup dengan kain kasa. Rendam topeng sekurang-kurangnya 30 minit, keluarkan lebihan dengan serbet, basuh dengan air ais.
  5. Krim dan kentang.Parut atau cincang sebiji ubi kentang yang telah dibasuh bersama dengan kulitnya. Tuangkan krim dengan kandungan lemak 20% atau lebih untuk mendapatkan jisim tebal. Sapukan campuran ke kawasan dengan kerutan, betulkan dengan kain kasa atau pelekat, biarkan selama sepertiga jam.
  6. Krim masam.Ambil dua biji aprikot matang, angkat biji, tumbuk buah dengan garpu atau masukkan pengisar. Larutkan bubur dengan krim masam lemak, tambah 5 g. agar-agar, biarkan pada suhu bilik selama 20 minit. Selepas tempoh yang ditentukan, sebarkan campuran di kawasan bawah mata, bilas selepas setengah jam.
  7. Minyak semula jadi.Penggunaan satu atau lebih minyak semula jadi secara berkala akan membantu menghilangkan kedutan. Ini termasuk burdock, kastor, buckthorn laut, jagung, biji rami, badam, sayur-sayuran dan zaitun. Gosokkan campuran ke dalam kulit, biarkan selama 2 jam. Selepas itu, keluarkan apa yang belum diserap dengan tisu kering.
  8. Lidah Buaya.Gunakan pulpa lidah buaya untuk menggosok kulit di sekitar mata anda setiap hari. Cuba pilih batang berdaging, jika anda mahu, anda boleh mengubahnya menjadi bubur, dan kemudian menerapkannya ke kawasan bermasalah dalam bentuk topeng. Tempoh rawatan epidermis aloe adalah 15 minit.
  9. Vitamin A, E.Farmasi menjual ampul dengan vitamin dari pelbagai kumpulan, anda perlu membeli satu bahagian vitamin A dan E. Sambungkannya bersama-sama, sapukan pada kulit dengan kerap, urut kawasan yang bermasalah. Selepas 3 jam, keluarkan lebihan yang tidak diserap dengan span kosmetik, jangan bilas.

Tindakan pencegahan

urut untuk mengelakkan timbulnya kedutan di sekitar mata
  1. Biasakan melindungi mata anda dari kesan berbahaya. Sekiranya anda banyak bekerja di komputer, beli gelas khas di optik atau farmasi. Situasi yang serupa adalah dengan lawatan ke solarium dan pendedahan cahaya matahari yang kerap. Sentiasa memakai cermin mata hitam, mereka tidak akan membiarkan anda menyipit.
  2. Pastikan jumlah cecair yang mencukupi setiap hari masuk ke dalam badan. Pada musim panas, minum kira-kira 2. 7 liter. air bersih, pada musim sejuk - tidak kurang dari 2. 2 liter. Pada masa yang sama, tubuh tidak merasakan teh, jus, minuman buah dan minuman lain untuk air. Langkau kopi atau minum dengan susu, tidak termasuk alkohol dan koktel berkarbonat.
  3. Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, olahraga mempercepat aliran darah ke limfa, akibatnya sel-sel jenuh dengan oksigen. Sertai gim atau berjoging selama setengah jam setiap hari. Ikuti pelajaran percubaan dalam tarian, Pilates, yoga dan banyak lagi. Berjalan di udara segar lebih kerap.
  4. Bagi orang moden, tekanan adalah perkara biasa. Kekurangan wang, masalah dalam keluarga dan di tempat kerja menyebabkan gangguan saraf. Jaga latar belakang psiko-emosi anda, cari cara untuk mengatasi masalah negatif. Mandi herba, baca buku, dan dengarkan muzik yang menenangkan. Jangkau Zen, jangan tertekan.
  5. Hilangkan makanan ringan dari makanan anda. Ia termasuk makanan masin, salai, acar, berlemak, pedas, goreng. Menyerah makanan dalam tin buatan sendiri, kompot manis, makanan segera. Senarai di atas sama sekali tidak berguna, makanan seperti ini menyumbat saluran darah dan melambatkan peredaran darah.

Anda boleh menghilangkan kerutan di bawah mata anda sendiri, tanpa menggunakan pengenalan "Botex" atau penggunaan mesothreads. Perhatikan pendekatan bersepadu, urut setiap hari ke kawasan masalah, lap dermis dengan ais kosmetik, jangan malas menyiapkan topeng. Menormalkan diet anda, mengatasi tekanan, melepaskan tabiat buruk.