Peremajaan kulit wajah di rumah: berkesan dan selamat!

Mengapa membelanjakan wang untuk kosmetik anti-penuaan yang mahal atau rawatan meremajakan yang ditawarkan oleh salun kecantikan apabila anda dapat meremajakan wajah anda di rumah tanpa sebarang kos? Ya, tentu saja, prosedur yang akan anda lakukan sendiri di rumah tidak akan dapat memberikan hasil segera seperti, misalnya, botox. Ini memerlukan masa, tetapi jika dilakukan secara berkala, anda bukan sahaja dapat meremajakan kulit anda, tetapi juga memberikan cahaya yang cantik dan sihat.

Peremajaan wajah tanpa pembedahan memerlukan banyak masa dan usaha daripada anda, anda juga harus mengubah gaya hidup anda, mula makan dengan betul dan meninggalkan tabiat buruk yang hanya menyebabkan percepatan proses penuaan kulit.

minum air untuk meremajakan kulit

Sekiranya anda memutuskan untuk mengambil rawatan anti-penuaan dengan serius, mulakan dengan yang sederhana: minum segelas air sejuk (lebih baik cairkan) setiap pagi.

Peremajaan kulit: di mana untuk memulakan?

Pertama sekali, anda perlu membersihkan badan dari racun dan toksin yang telah terkumpul di dalamnya selama bertahun-tahun. Ini sangat penting: semua orang tahu bahawa bahan berbahaya ini memberi kesan negatif terhadap keadaan kulit, memberikan warna kuning yang tidak sihat dan menyumbang kepada penuaan yang cepat.

Semua prosedur peremajaan wajah, termasuk yang dilakukan oleh pakar di salun kecantikan dan pusat perubatan, tidak akan memberikan hasil yang diinginkan jika badan anda tercemar racun. Dan sekiranya kesannya, maka ia tidak akan bertahan lama. Oleh itu, sebelum memulakan peremajaan wajah, anda harus membersihkan badan.

Ini sangat mudah dilakukan. Cukup sekadar minum segelas air sejuk setiap pagi ketika perut kosong. Untuk apa? Dan pada waktu pagi, buah pinggang dan usus anda mula aktif membuang toksin dan toksin dari badan. Minuman suam, sebaliknya, melambatkan penapaian, kerana cepat diserap ke dalam usus dan menyekat proses pembersihan.

Tidak semua air sesuai untuk membersihkan badan; lebih baik menggunakan air cair.

Tetapi tidak digalakkan meminum apa-apa pada waktu malam, kerana satu gelas air yang tidak berbahaya boleh menyebabkan fakta bahawa pada waktu pagi anda bangun dengan wajah dan beg yang bengkak di bawah mata anda.

Sekiranya anda ingin melakukan peremajaan wajah secara semula jadi, anda perlu menangguhkan sarapan anda setelah mengambil air sejuk hingga kemudian, sambil mengganti makanan berat dengan makanan ringan, seperti sayur-sayuran, buah-buahan, buah-buahan kering, jus segar juga sebagai salad yang dibumbui dengan yogurt semulajadi atau jus lemon. Sebaiknya minum satu gelas kefir untuk sarapan. Pada masa yang sama, tidak semestinya makan roti atau menggunakan mayonis untuk menggayakan salad, kerana ini hanya akan melambatkan proses membersihkan badan. Pada masa yang sama, air tidak boleh diminum sebelum makan, atau semasa makan, atau selepas makan.

Peremajaan wajah juga melibatkan penggantian teh dan kopi biasa dengan teh herba, yang mesti disediakan secara bebas mengikut resipi berikut: campurkan jumlah daun raspberry, rosehip dan strawberi yang sama dan tuangkan 1 liter air mendidih ke atasnya. Biarkan selama 20-30 minit dan minum teh herba yang dihasilkan sebagai teh. Anda boleh menambah gula atau madu secukupnya.

Di samping itu, disyorkan untuk menggunakan infus herba lain.

  • Ambil 100 g wort St. John cincang, jumlah chamomile, immortelle dan birch tunas yang sama. Campurkan semua dalam satu mangkuk dan ambil 1 sudu besar. l. herba cincang. Tuangkan dengan dua gelas air mendidih dan tapiskan, dan kemudian tambahkan 1 sudu kecil ke dalam sup yang diperah. sayang. Minum sebelum tidur. Dan panaskan baki kaldu pada waktu pagi dalam mandi air, tambahkan 1 sudu kecil ke dalamnya. madu dan minum 20 minit sebelum sarapan.
  • Sebaiknya minum ubat ini pada waktu malam selama 4 sudu kecil. Ia disediakan seperti berikut: perah jus dari 10 kepala bawang putih dan 10 lemon, campurkan dan tambahkan satu sudu madu ke jus yang dihasilkan.

Tetapi selain pembersihan dalaman badan, peremajaan di rumah juga melibatkan penggunaan topeng muka, serta menggosok kulit dengan losyen khas.

daun pudina untuk keremajaan kulit

Daun pudina segar dan kering boleh digunakan untuk membuat losyen muka yang sangat baik.

Losyen peremajaan kulit

Losyen pasli

Untuk meremajakan wajah dengan berkesan, perlu membersihkan kulit dengan losyen pasli setiap hari. Parsley mengandungi banyak vitamin dan mempunyai kesan pemutihan, dan losyen yang disediakan dari itu membolehkan anda memberi kulit wajah segar dan tenang. Ia disediakan seperti berikut: 1 sudu besar. l. pasli cincang kering atau segar dituangkan dengan satu gelas air mendidih dan dimasak dalam tab mandi air selama 20 minit. Seterusnya, anda perlu membiarkan losyen itu diseduh selama kira-kira satu jam, dan kemudian saring dan tambahkan 50 ml wain putih kering ke dalamnya.

Losyen timun

Timun telah lama terkenal dengan sifat anti-penuaan. Dan untuk meremajakan wajah di rumah, mereka boleh digunakan segar dengan hanya memotong beberapa keping dari keseluruhan sayur dan menggosok wajah mereka dengan mereka, atau anda boleh menyediakan losyen mengikut resipi berikut:

  • pada parut halus, gosokkan timun bersama-sama dengan kulitnya dan letakkan di dalam balang;
  • isi timun parut dengan vodka;
  • tinggalkan di tempat yang cerah selama 2 minggu;
  • kami menapis dan mengelap wajah dengan losyen setiap hari.

Losyen pudina

Peremajaan wajah juga boleh dilakukan di rumah dengan menggunakan losyen pudina. Untuk menyediakannya, anda memerlukan:

  • pudina cincang kering - 2 sudu besar. l . ;
  • pudina cincang segar - 5 sudu besarl . ;
  • tincture calendula - 2 sudu besar. l . ;
  • alkohol borik - 4 sudu kecil;
  • cuka meja - 1 sudu kecil;
  • jus lemon - 1 sudu kecil

Mula-mula anda memerlukan pudina - segar dan kering - tuangkan 0, 5 liter air mendidih dan rebus dalam mandian air selama kira-kira 10 minit. Dan kemudian masukkan bahan-bahan selebihnya dan campurkan semuanya dengan baik. Anda perlu membiarkan losyen itu diseduh selama kira-kira sehari, dan kemudian saring dan gunakan setiap hari. Adalah disyorkan untuk menyimpannya di tempat yang sejuk dan gelap.

lemon untuk keremajaan kulit

Topeng jus lemon menenangkan kulit dengan sempurna, membantunya menahan proses penuaan.

Topeng peremajaan wajah

Secara semula jadi, peremajaan kulit tidak mungkin dilakukan tanpa penggunaan topeng secara berkala. Menurut wanita, topeng yang paling berkesan adalah parafin, lemon dan kentang. Tetapi bagaimana cara menyediakan dan menerapkannya dengan betul?

Topeng parafin

Untuk menyediakan topeng, anda memerlukan lilin parafin semula jadi tanpa bahan tambahan. Anda boleh membelinya di mana-mana farmasi. Cairkan di dalam air mandi dan biarkan sejuk hingga suhu bilik. Kemudian pelincirkan kulit dengan krim berminyak dan berus atau pad kapas, sapukan parafin cair ke kulit wajah, biarkan kawasan mata, hidung dan mulut bebas.

Kemudian letakkan tuala suam di wajah anda dan rendam selama 20-25 minit. Kemudian keluarkan topeng dari wajah. Dan untuk meremajakan kulit dengan topeng ini dengan lebih berkesan, setelah mengeluarkannya, lap wajah anda dengan warna calendula yang diencerkan dengan air dalam kadar 1: 1.

Topeng lemon

Untuk menyediakan topeng ini, anda memerlukan:

  • krim lemak - 1 sudu besar. l . ;
  • krim masam - 1 sudu kecil;
  • jus lemon - 1 sudu kecil

Campurkan semua bahan dan sapukan campuran yang dihasilkan ke wajah anda dan biarkan selama 20 minit. Kemudian keluarkan dengan kapas dan lap muka anda dengan losyen atau kiub ais herba.

Topeng kentang

Untuk menyediakan topeng ini, anda hanya memerlukan beberapa kentang rebus. Semasa panas, hancurkannya, dan kemudian sapukan kentang tumbuk hangat ke wajah anda. Biarkan selama 20 minit, dan kemudian bilas dengan air suam dan pelincirkan wajah anda dengan krim lemak.

Dengan bantuan alat mudah seperti itu, anda dapat meremajakan wajah anda di rumah. Dan ingat, hanya menjalankan prosedur ini secara berkala yang akan membolehkan anda menjaga keremajaan dan keindahan kulit anda selama bertahun-tahun.