Adakah mungkin untuk meremajakan wajah dengan minyak pati?

Minyak pati digunakan dalam banyak produk kosmetik untuk peremajaan kulit. Mereka bagus kerana mereka melawan kendur dan kedutan, hanya dalam produk yang dibeli kandungannya sangat kecil sehingga kadangkala krim atau produk penjagaan lain tidak membenarkan wang yang dibelanjakan. Ia adalah untuk kes sedemikian yang patut menggunakan resipi terbukti rakyat, mengambilnya di bawah kulit anda dan mematuhi ciri-ciri penggunaan minyak pati.

Apa yang anda perlu tahu sebelum menggunakan bahan tersebut

Ester semulajadi adalah produk yang sangat pekat yang tidak boleh digunakan dalam bentuk semula jadi, supaya tidak membahayakan diri sendiri dan tidak terbakar. Minyak yang digunakan dibuat dengan menekan biji, daun dan bunga tumbuhan.

Ester diperoleh semasa menekan pertama, minyak kosmetik muncul dengan yang kedua. Tidak digalakkan mencampurkan kedua-dua produk yang berbeza ini, kepekatannya akan terlalu tinggi.

Penggunaan minyak pati perlu dilakukan dengan beberapa langkah berjaga-jaga:

  • Mereka tidak boleh dicampur lebih daripada 7 keping pada satu masa. Selalunya dalam resipi rumah terdapat campuran dua atau tiga komponen.
  • Sebelum digunakan, setiap minyak mesti diuji untuk toleransi kulit, jadi ujian alahan mesti dilakukan. Untuk melakukan ini, anda perlu menggunakan beberapa titis minyak yang dipilih pada pergelangan tangan anda, gosokkannya sedikit dan tunggu seperempat jam, jika tiada penyelewengan muncul, maka eter boleh digunakan.
  • Produk herba penting mempunyai bau yang kuat yang boleh memberi kesan negatif kepada orang yang mempunyai deria bau yang sensitif atau ibu mengandung dan menyusu. Wap minyak memasuki badan melalui saluran pernafasan dan boleh mencetuskan alahan pada kanak-kanak.
  • Anda boleh menggunakan minyak yang sama selama tiga minggu, maka ia mesti diganti dengan beberapa analog lain, dan selepas tempoh yang sama anda boleh kembali ke pilihan asal anda. Ini perlu supaya tidak menyebabkan ketagihan pada kulit.
  • Ester mempunyai fototoksisiti, lebih baik tidak menggunakannya dengan segera sebelum keluar, jika tidak hiperpigmentasi akan hilang.
  • Memilih minyak pati harus berdasarkan kesannya pada jenis kulit dan bau tertentu, beberapa produk herba yang berguna mempunyai aroma yang menjengkelkan yang boleh menyebabkan sakit kepala.
  • Sekiranya eter masuk ke dalam mata atau membran mukus organ lain, perlu dibilas dengan air masak atau titisan mata.
  • Minyak digunakan pada kulit tanpa menggosok dan meregangkan, paling intensif merawat kawasan bermasalah.
  • Selepas menggabungkan eter dengan asas, iaitu krim atau losyen, campuran yang terhasil boleh digunakan pada décolleté, muka dan leher. Pangkalan adalah lebih baik untuk memanaskan hingga 40 darjah.

Jenis minyak pati untuk peremajaan wajah dan cara menggunakannya

gadis dengan minyak kulit yang diremajakan

Kosmetologi moden menawarkan pelbagai jenis produk penjagaan badan yang berbeza. Minyak pati, yang terkenal dengan sifat penyembuhan dan peremajaan yang unik untuk badan, baru-baru ini menjadi sangat popular sebagai persediaan kosmetik.

Khususnya, minyak pati anti-penuaan boleh mempunyai pelicin, tonik, dan beberapa kesan positif yang lain.

Pati penting, tindakan yang bertujuan untuk peremajaan kulit, dibentangkan dalam pelbagai jenis. Antara minyak pati yang paling sesuai untuk peremajaan, berikut dibezakan.

Rosemary

Ia membantu mengatasi masalah kulit berminyak:

  • titik hitam dan jerawat;
  • rembesan lemak berlebihan;
  • liang diperbesarkan;
  • ruam purulen-radang;
  • ketidakteraturan pada epidermis.

Daripada itu anda boleh menyediakan topeng pembersih yang menghilangkan sel-sel mati dan memberikan kulit kemasan matte. Untuk menyediakannya, campurkan 4 titis rosemary dengan 2 sudu besar. sudu minyak biji anggur.

bunga ros

Eter ini melembapkan kulit dengan sempurna bersama-sama dengan krim, ia menyegarkan dan meremajakannya dengan memulihkan keanjalan, walaupun untuk penuaan kulit. Eter merah jambu mampu:

  • menghilangkan kedutan pertama;
  • keluarkan fokus keradangan;
  • memulihkan ketidaksamaan kontur;
  • licin permukaan parut dan parut;
  • memberikan keanjalan kulit;
  • memulihkan kontur wajah.

Minyak mawar meremajakan. Ia termasuk: vitamin E, madu cair dalam jumlah 20 gram, badam dan minyak mawar, yang anda perlukan untuk mengambil 2 titis. Selepas mencampurkan semua komponen, campuran disimpan pada muka selama setengah jam. Kemudian semua sisa topeng dicuci.

Jojoba

Ia diperoleh daripada buah-buahan semak malar hijau dengan menekan, kebanyakan produk terdiri daripada asid lemak, bersama-sama dengan kolagen dan vitamin E. Minyak mempunyai banyak sifat bermanfaat untuk kulit: ia melembapkan, menyuburkan, melembutkan dan mempercepatkan pertumbuhan semula .

Sebagai agen peremajaan dari minyak jojoba, losyen digunakan, yang disediakan dari 3 titis eter lavender, 7 sudu besar. satu katil jojoba dan 4 titik minyak biji lobak merah. Semua bahan digabungkan dan dicampur dalam bekas kaca, lebih baik menyediakan botol kecil untuk ini. Kandungannya harus digunakan pada muka dua kali sehari, ulangi prosedur selama 10 hari, dan kemudian cukup untuk menggunakan losyen sekali setiap dua hari.

koko

urut kulit muka dengan minyak untuk peremajaan

Ia sering digunakan dalam formulasi topeng, krim dan serum anti-penuaan, kerana pelbagai aspek positifnya:

  • menghalang ruam kulit;
  • tepu epidermis dengan kelembapan;
  • menghilangkan kedutan halus dan menjadikan bintik-bintik jerawat atau lekukan ditinggalkan selepas bisul kurang ketara;
  • meningkatkan ketegasan dan keanjalan kulit;
  • memberikan wajah tona yang sihat.

Topeng mentega koko yang meremajakan disediakan seperti berikut:

  • ambil 1 sudu kecil. produk koko dan menggabungkannya dengan jumlah susu pekat dan jus buah yang sama;
  • minyak perlu dipanaskan sebelum digunakan untuk memastikan pencampuran optimum produk;
  • topeng digunakan pada muka dan disimpan selama seperempat jam, dan kemudian dibasuh dengan air suam atau infusi herba.

cendana

Aroma kayu minyak ini digunakan dalam minyak wangi yang paling mahal, dan sifat penyembuhan pokok ini digunakan dalam kosmetologi untuk bintik-bintik penuaan, bintik-bintik dan kekejangan kulit. Kayu cendana melembapkan mereka dan meningkatkan nada vaskular.

Resipi meremajakan berdasarkan minyak cendana adalah seperti berikut: anda perlu menggabungkan 16 ml minyak cendana, jumlah eter vetiver yang sama, 3 titik kemenyan dan 1 titik cendana. Selepas menggunakan campuran pada muka, ia mesti disimpan selama 25-30 minit.

Ia bukan sahaja meremajakan kulit, tetapi juga menghilangkan jerawat.

Ulasan dan harga

Minyak pati adalah agak berpatutan dan merupakan cara yang sangat baik untuk memanjangkan keremajaan kulit, untuk kegunaannya yang berjaya, anda hanya perlu mengikuti cadangan umum dan tidak sekali-kali menggunakannya pada kulit dalam bentuk semula jadi. Terdapat banyak resipi dengan mereka, sukar untuk meneka dengan segera dengan yang betul, jadi ia akan mengambil masa untuk mencari pilihan terbaik untuk kulit anda.

Bagi mereka yang bimbang minyak itu boleh menyumbat pori-pori, tidak ada keraguan dalam penggunaannya, kerana kandungannya sangat kecil di bahagian dasarnya sehingga tidak menjejaskannya dalam apa jua cara, selain itu, produk semulajadi mudah meresap ke dalam kulit, anda hanya perlu mengambil minyak sebenar.

Anda boleh membeli keseluruhan set minyak, tetapi anda hanya perlu mempertimbangkan bahawa produk semulajadi ini mempunyai jangka hayat, yang purata 3 tahun.