Peremajaan tangan

Selalunya, wanita percaya bahawa satu manicure sudah cukup untuk kecantikan tangan mereka, jadi mereka tidak banyak memberi perhatian kepada kulit di bahagian badan ini dan, dengan tanda-tanda awal penuaan (kemunculan kedutan), mereka terutamanya menjaga muka. Walau bagaimanapun, pendekatan ini adalah salah: lebih sukar untuk menghilangkan jaringan berkedut, urat yang menonjol, bintik-bintik penuaan dan kekeringan pada tangan daripada di muka.

Kenapa kulit tangan semakin tua?

Tangan memberikan umur seorang wanita dengan serta-merta: kulit pada mereka dipengaruhi oleh keadaan persekitaran yang buruk (angin, pemendakan, fros), mendapat tekanan dalam bentuk nyahgris dengan penggunaan air panas atau detergen yang kerap.

Selalunya, aktiviti fizikal menyebabkan kemunculan microcracks, yang boleh menyebabkan penuaan pramatang, mengakibatkan kedutan pada jari.

Sekiranya kerja itu dikaitkan dengan buruh fizikal, maka kecantikan tangan harus dijaga dua kali ganda: dari kesan mekanikal, kulit menjadi kasar, kehilangan keanjalan, ia mula mengelupas, urat muncul, dan kualiti kuku merosot. .

krim tangan untuk peremajaan kulit

Catatan!Satu lagi sebab untuk penampilan kedutan pada jari dan kulit tangan adalah perubahan hormon: semasa menopaus, tahap estrogen berkurangan, yang membawa kepada pengeluaran kolagen dan lemak yang tidak mencukupi, dan dengan itu kekeringan, pengelupasan, pembentukan kedutan dan lipatan. .

Anggota atas, seperti leher, mempunyai kulit yang sangat terdedah dan halus, yang perlu dikekalkan dan diremajakan dengan prosedur di salon atau di rumah.

Peremajaan kulit tangan di rumah

Topeng berkhasiat, senaman urut yang direka untuk membantu pergerakan sendi terbukti paling berkesan.

Topeng boleh berdasarkan bahan semula jadi yang mengandungi unsur surih yang bermanfaat. Sebagai contoh, topeng berasaskan minyak zaitun dan jus lemon adalah popular. Ia menyuburkan kulit, mempunyai kesan tonik dan pada masa yang sama sedikit mencerahkan permukaan tangan. Minyak zaitun digunakan secara aktif dalam kosmetologi kerana komposisi uniknya, kaya dengan vitamin, asid, mineral.

Untuk topeng zaitun, anda perlu mengambil hanya beberapa sudu minyak dan campurkan dengan jus setengah lemon. Sapu rata pada kulit dan biarkan selama 20 minit. Kemudian bilas campuran dengan air pada suhu bilik, lap tangan anda kering dan sapukan krim berkhasiat pada mereka. Topeng ini mampu meredakan iritasi dan melicinkan kulit pada jari.

mandi untuk peremajaan kulit

Topeng untuk sepanjang malam amat berkesan. Topeng popular dengan oatmeal, kuning telur sebiji dan madu.

Untuk menyediakannya, anda perlu mengambil:

  • satu kuning telur;
  • dua sudu besar oat yang dihancurkan;
  • satu sudu besar madu.

Campurkan segala-galanya, ratakan pada tangan, letakkan sarung tangan, biarkan produk sepanjang malam. Bilas pada waktu pagi dan sapukan emolien pada kulit. Sudah selepas satu sapuan, kulit akan menjadi lebih licin, kedutan halus akan hilang. Topeng paling baik digunakan 2 kali seminggu selama 2 bulan.

Penting!Peremajaan tangan di rumah memberikan hasil yang cepat hanya dengan pelaksanaan prosedur yang sistematik.

Untuk mendapatkan kesan meremajakan, anda juga boleh menggunakan:

  • minyak sayuran;
  • kentang rebus;
  • garam laut;
  • krim masam (kandungan lemak yang besar);
  • jus lemon dan kulit.
lemon untuk peremajaan kulit

Jika kulit di tangan terdedah kepada pengelupasan dan kerengsaan, topeng kanji akan berkesan. Minyak aromatik lavender, pain atau rosemary ditambah sebagai agen penenang kulit. Selain itu, beberapa titis minyak aromatik ini boleh ditambah kepada krim bayi dan dilincirkan dengan berus.

Resipi untuk topeng tangan dengan kanji adalah mudah. Pati beras (kentang) mesti ditambah ke dalam sup chamomile (disejukkan, tetapi baru dimasak). Campurkan campuran yang dihasilkan dengan baik sehingga krim masam pekat. Tambah beberapa titis minyak juniper atau cemara. Campuran disapu selama setengah jam, kemudian dibasuh, dan tangan disapu dengan krim bayi tanpa wangian. Ini adalah ubat yang berkesan untuk kulit, baik semasa cuaca sejuk, dan dengan kemerahan dan keradangan akibat tindak balas alahan.

Bagaimana untuk menegangkan kulit yang longgar di tangan? Sekiranya penjagaan berlaku secara eksklusif di rumah, maka adalah berkesan untuk menambah urut diri pada prosedur, yang mesti dilakukan secara teratur.

Kedutan di tangan: bagaimana untuk membuangnya dengan bantuan prosedur kosmetik

Dalam 2 dekad yang lalu, banyak kaedah dan prosedur yang berkesan telah digunakan dalam kosmetologi untuk memerangi tanda utama penuaan kulit - kedutan.

Lipofilling

Sekiranya kedutan muncul di tangan, maka suntikan ke kawasan tangan akan membantu. Prosedur, apabila lemak pesakit disuntik ke dalam tangan, dipanggil lipofilling.

langkah peremajaan kulit

Prosedur ini digunakan dalam perubatan estetik untuk menjadikan tangan licin, untuk mencipta lapisan pelindung lemak, yang akan menjadikan kulit kurang terdedah dan meningkatkan ketebalannya. Lipofilling juga membolehkan anda menyembunyikan manifestasi jelas corak vena pada tangan.

Penting!Perlu mengambil prosedur ini dengan serius dan memilih pakar yang berkelayakan. Lipofilling tangan dilakukan di bawah anestesia tempatan dan am.

Peremajaan laser

Laser, selain menghilangkan kecacatan kosmetik - parut, parut - berkesan melawan kedutan. Peremajaan kulit tangan dengan laser membolehkan anda memulakan proses pemulihan, meningkatkan pertumbuhan semula, menghilangkan kedutan, kesan kecederaan. Kesan peremajaan berlangsung sekurang-kurangnya setahun.

Kelebihan lain prosedur:

  • menguatkan saluran darah;
  • sangat melembapkan kulit;
  • meningkatkan bekalan darah;
  • menyumbang kepada pengaktifan proses yang bertanggungjawab untuk penghasilan kolagen dan elastin.
peremajaan kulit laser

Photorejuvenation

Kaedah ini berdasarkan fototermolisis terpilih, yang menghilangkan urat labah-labah di tangan, kapilari yang diluaskan. Intipati photorejuvenation adalah kesan pada membran sel dengan denyutan cahaya.

Teknik ini membantu meningkatkan bekalan darah, memulihkan dan memulakan proses untuk penghasilan kolagen dan elastin. Photorejuvenation membolehkan anda menghilangkan kekejangan kulit, bertindak secara pecahan pada kawasan tersebut. Kesan mengetatkan sudah ketara selepas 2-4 sesi.

fotorejuvenasi kulit tangan

Pengisi

Peremajaan tangan dengan pengisi adalah popular. Ini adalah kaedah suntikan di mana peptida, vitamin, asid amino memasuki kulit. Komponen pengisi yang paling penting ialah asid hyaluronik, yang mempunyai kesan merangsang pada pengeluaran kolagen dalam badan, menambah bekalan air dalam tisu tangan.

Langkah-langkah pencegahan

Untuk memulihkan kulit yang rosak, mengelakkan kehilangan kelembapan dan keanjalan, disyorkan untuk mengikuti peraturan mudah dalam kehidupan seharian:

  • jangan gunakan air terlalu panas atau sejuk untuk tangan;
  • pada musim sejuk, sentiasa gunakan sarung tangan dan krim pelindung;
  • di dalam bilik di mana udara terlalu kering, pastikan anda menggunakan pelembap pada kulit;
  • jangan gunakan detergen untuk membersihkan rumah, membasuh pinggan tanpa sarung tangan;
  • pilih untuk sabun cuci tangan setiap hari dengan bahan pelembap, tanpa pengawet dan paraben, pewangi dan silikon;
  • elakkan kerja manual yang berat apabila boleh.

Kesihatan kulit tangan adalah kejayaan dalam kerja, komunikasi peribadi, keyakinan diri. Dengan memelihara kecantikan dan kesihatan kulit, seseorang itu meningkatkan kualiti hidup dan memanjangkan keremajaan.