Serum untuk muka: sifat dan penggunaan

Whey ialah produk dengan kepekatan nutrien yang tinggi. Tidak seperti ekstrak dan ekstrak, mungkin terdapat beberapa daripadanya dalam perkadaran yang berbeza. Iaitu, whey selalunya merupakan koktel yang berkhasiat, meremajakan atau penyembuhan.

Ia juga berbeza daripada krim, yang merupakan emulsi - penggantungan zarah lemak dalam air atau, sebaliknya, titisan mikro dalam lemak.

Serum biasanya seragam dalam konsistensi. Walaupun asasnya juga boleh berair atau berminyak, bergantung pada persekitaran yang optimum untuk bahan aktif yang terkandung di dalamnya.

Tindakan pada kulit

Oleh kerana komposisinya yang ringan dan berkhasiat, serum mempunyai kesan yang sangat kuat pada kulit dan mampu:

  • cepat memperbaiki penampilannya;
  • memperlahankan proses pemusnahan yang berkaitan dengan usia;
  • meneutralkan tanda-tanda awal penuaan;
  • menghilangkan bintik-bintik umur;
  • meremajakan dan menyegarkan muka;
  • memulihkan ketegasan dan keanjalan kulit;
  • bertindak terhadap rosacea;
  • sangat melembapkan epidermis;
  • menghilangkan kesan jerawat dan jeragat.

Terdapat juga serum terapeutik khas untuk kulit bermasalah dengan kesan anti-radang, antibakteria dan sebostatik. Adalah lebih baik untuk tidak menggunakannya tanpa preskripsi doktor, seolah-olah digunakan secara tidak betul, anda hanya boleh memburukkan lagi masalah.

Peraturan permohonan

Untuk mendapatkan kesan maksimum daripada produk kosmetik yang bernilai literal dan kiasan ini, anda perlu tahu cara menggunakan serum muka dengan betul:

  • Sapukan hanya pada kulit yang kering dan bersih, selepas dicuci bersih dan disapu dengan tonik (tanpa alkohol! ).
  • Adalah dinasihatkan untuk menggunakan serum pelembap pada waktu pagi, kemudian ia akan memberikan kesegaran sepanjang hari. Tetapi dalam keadaan cuaca buruk dan fros, anda boleh keluar dengannya tidak lebih awal daripada setengah jam kemudian.
  • Produk untuk kulit bermasalah sebaiknya digunakan pada waktu malam. Kemudian mereka akan bekerja dengan jayanya selama beberapa jam dan memberikan hasil yang maksimum.
  • Serum tindakan yang disasarkan secara sempit hanya digunakan secara zon: anti-radang - untuk jerawat; dari kedutan - pada lipatan kulit; pelunturan - di tempat dengan pigmentasi yang jelas.
  • Serum anti-penuaan dan pengangkatan juga paling baik digunakan pada leher dan décolleté. Dan mengetatkan bujur muka - pada leher dan di bawah rahang bawah.
  • Disebabkan konsistensi yang ringan, serum cepat diserap dan mampu meresap agak dalam. Oleh itu, anda tidak perlu mengurut muka anda dan memacunya dengan jari anda.
  • Adalah penting untuk tidak keterlaluan. Biasanya botol mempunyai dispenser. Dan 2-3 titis produk sudah cukup untuk merawat seluruh muka.
  • Selepas produk diserap sepenuhnya, anda boleh menggunakan krim di atasnya. Pada masa yang sama, ia harus diambil kira bahawa asas sering tidak sesuai dengan serum mengangkat dan anti-penuaan. Dalam kes ini, anda perlu menghadkan diri anda kepada serbuk mineral.

Dalam kebanyakan kes, ia tidak perlu membilas serum, melainkan ia diperlukan oleh arahan, yang harus sentiasa dibaca sebelum membeli produk.

Rahsia pilihan

Sekilas pandang nampak mudah memilih serum untuk wajah. Sebenarnya, terdapat banyak faktor penting yang perlu dipertimbangkan:

  1. umur. Sehingga 25 tahun, persediaan pekat biasanya lebih baik untuk digunakan secara eksklusif untuk tujuan perubatan. Ia disyorkan untuk menggunakan serum anti-penuaan selepas 35. Dan dengan kesan superlifting, dan juga kemudian - pada 45+. Hakikatnya, apabila mendapat nutrien yang mencukupi, kulit kita berhenti menghasilkannya. Jangan biarkan dia berehat terlalu cepat.
  2. Jenis kulit. Ini sangat penting, kerana serum mempunyai kesan yang kuat ke atasnya. Oleh itu, apabila menggunakan produk yang tidak sesuai, sebagai contoh, pada kulit kering, ia boleh diprovokasi oleh kerengsaan teruk, mengelupas dan juga pembentukan kedutan yang cepat.
  3. Masalah. Untuk kulit bermasalah, sesetengah serum tidak sesuai. Tetapi terdapat produk yang direka khas untuknya. Juga, banyak ubat mempunyai fokus yang sempit untuk menyelesaikan masalah tertentu. Ini biasanya ditunjukkan pada pembungkusan.
  4. komponen aktif. Memandangkan mereka berada di sana dalam kuantiti yang banyak, orang yang mempunyai kecenderungan untuk reaksi alahan harus mengkaji dengan teliti komposisi setiap produk baharu dan pastikan anda melakukan ujian sebelum menggunakannya.
  5. Terma dan syarat penyimpanan. Beberapa persediaan profesional dijual dalam botol pakai buang, selepas dibuka yang dengan cepat kehilangan sifat bergunanya. Ya, dan serum buatan sendiri mempunyai jangka hayat yang sangat singkat - dari beberapa jam hingga beberapa hari.

Jika kita membandingkan produk yang dibeli atau disediakan sendiri di rumah, maka dari segi kekuatan impaknya, produk tersebut rugi dengan ketara. Oleh itu, mereka yang ingin mendapatkan hasil yang cepat dan ketara tidak boleh menyimpan.

Serum terbaik

Serum terbaik adalah yang sesuai untuk anda. Sebagai pakar, saya lebih suka persiapan profesional. Mereka menggunakan semua pencapaian kimia dan kosmetologi moden dan mampu memanjangkan keremajaan, terutamanya jika ia digunakan untuk suntikan atau mesoscooter. Tetapi produk dari pasaran besar-besaran dan disediakan di rumah juga berfungsi dengan baik.

Profesional

Kemuncak serum profesional adalah dalam komposisi seimbang yang ketat dan kehadiran formula yang dipatenkan dan nanopartikel dalam produk. Sebahagian daripada mereka mampu membaiki membran yang rosak dan mengawal proses intraselular.

Di samping itu, pakar kecantikan mempunyai alat yang membolehkan bahan berfaedah menembusi lebih dalam. Dan dengan bantuan suntikan, mesoterapi atau prosedur perkakasan, serum dihantar terus ke tempat-tempat di mana kulit paling memerlukannya. Tidak hairanlah hasilnya mengagumkan.

Pasaran besar-besaran

Di rak pasaran besar-besaran, kelimpahan serum semakin meningkat setiap hari. Di satu pihak, ia menggembirakan. Sebaliknya, ia membolehkan anda meragui kualiti produk. Lebih-lebih lagi dengan harga yang rendah. Pekat aktif biologi berkualiti tinggi tidak boleh murah, jika hanya kerana kos pengeluarannya yang tinggi.

Untuk melicinkan kedutan meniru, sebaiknya gunakan bukan serum, tetapi pengisi. Ini adalah persediaan yang lebih pekat yang direka untuk menambah jumlah tisu lembut yang hilang.

buatan sendiri

Jika mahu, anda boleh menyediakan serum muka anti-penuaan buatan sendiri. Kesan mereka akan lebih lemah daripada dari kedai. Tetapi sebaliknya, dalam ketiadaan kimia sepenuhnya, kulit akan dapat diberi makan dengan bahan berguna.

berminyak

serum untuk peremajaan

Untuk kering dan sensitif, serta matang dan dilitupi dengan pelbagai kedutan halus, serum berasaskan minyak adalah sesuai. Mana-mana minyak semula jadi sesuai untuknya.

Lebih nipis kulit, lebih ringan mereka sepatutnya.

Yang terbaik ialah minyak argan. Ia adalah universal, tidak meninggalkan kesan berminyak dan mempunyai kesan anti-penuaan yang indah, tetapi ia mahal.

Biji zaitun, pic, aprikot atau anggur, kuman gandum, jojoba, dan lain-lain juga baik.

Berikut adalah beberapa resipi memasak:

  1. Untuk kering. Campurkan satu sudu minyak alpukat dan entotera, tambah penting: 6 titis geranium, 3 - chamomile dan 2 - lavender. Komposisi ini mempunyai kesan menenangkan, anti-radang dan melembutkan.
  2. Untuk matang dan pudar. Asas: dua sudu aprikot atau minyak biji anggur, satu - pinggul mawar. Kami menambah dua sudu teh lobak merah atau 5 kapsul vitamin AEVit, 5-6 titis minyak geranium, 3 - rosemary, 2-3 - neroli. Alat ini menyegarkan kulit dengan sempurna, melicinkan kedutan, memperbaiki kulit, meningkatkan turgor kulit.
  3. Untuk biasa. Satu sudu jojoba atau minyak kelapa, tiga sudu teh larutan minyak tokoferol, satu sudu minyak buckthorn laut. Sekarang tambah penting: 5 titis kayu manis, 2-3 - ylang-ylang, 3 - oren manis. Serum sedikit mencerahkan kulit, meningkatkan sifat perlindungannya, membantu melawan rosacea, melambatkan proses penuaan.

Serum sedemikian tidak terletak di bawah solek, jadi lebih baik menggunakannya pada hujung minggu atau pada waktu malam. Simpan di tempat yang gelap dalam bekas kaca bersumbat baik pada suhu bilik.

Kefir

Dari rumah, serum muka kefir adalah yang paling popular. Ini tidak menghairankan - ia adalah yang paling mudah diperoleh dan mempunyai banyak sifat bermanfaat kerana kandungan kalium, kalsium, kolin dan bahan penting lain yang tinggi:

  • mengetatkan bujur muka;
  • meningkatkan warna kulit;
  • memutihkan pigmentasi cetek;
  • membantu mengeluarkan toksin;
  • menghilangkan kilauan berminyak;
  • melegakan keradangan dan bengkak;
  • mengurangkan beg di bawah mata;
  • menghilangkan bintik hitam dan bintik hitam;
  • memulihkan keseimbangan hidrolipid.

Tetapi penting untuk diingat bahawa apabila dipanaskan di atas 50 ° C, sifat berfaedah whey kefir cepat hilang.

Ia mudah untuk disediakan. Dan lebih baik membuatnya daripada susu buatan sendiri. Ia mesti dibiarkan pada suhu bilik sehingga masam sepenuhnya. Sekeping roti rai yang dibuang ke dalam balang akan membantu mempercepatkan proses. Apabila susu berpisah, toskan whey dan tapis melalui beberapa lapisan kain kasa. Sesetengah orang memanaskan susu masam dengan api yang perlahan, tetapi ia sangat mudah untuk salah dan terlalu panas.

Anda boleh menggunakan serum ini selepas mencuci atau pada waktu malam sebelum memakai krim malam.

Jika anda membuat ais daripadanya dan menyapu muka anda setiap hari, maka kulit akan menjadi segar dan merah jambu, dan bujur muka akan menjadi lebih jelas. Juga, serum membolehkan anda menghilangkan jerawat dan ruam kecil, kerana ia mengandungi asid laktik.

Krim atau serum

Saya sering ditanya mana yang lebih baik: krim atau serum. Bagi saya, ia seperti memilih antara roti dan jem. Sememangnya, roti dengan jem adalah lebih enak dan lebih berkhasiat daripada produk ini sahaja.

Serum mempunyai kesan terarah yang sengit pada kulit. Krim melakukan selebihnya:

  • memanjangkan kesan;
  • menormalkan keseimbangan hidrolipidik;
  • mengandungi penapis matahari;
  • membantu mengekalkan kelembapan dalam kulit;
  • membantu menghilangkan kedutan.

Malah, ia adalah krim yang menyediakan penjagaan kulit harian yang menyeluruh dan seimbang. Oleh itu, pakar kosmetologi mengesyorkan menggunakannya bersama-sama.

Lebih-lebih lagi, produk siap hendaklah sekurang-kurangnya dari pengeluar yang sama, dan sebaik-baiknya dari siri yang sama, untuk saling melengkapi dan mengukuhkan, dan tidak bercanggah antara satu sama lain.

Menjumlahkan

Serum kosmetik untuk muka dan kulit di sekeliling mata adalah produk yang sangat diperlukan dan berguna. Ia boleh menyebabkan kemudaratan hanya dalam satu kes - jika ia dipilih dengan salah. Dan kesan positif dapat dilihat selepas beberapa hari penggunaan biasa.

Apabila membeli produk siap pakai, anda harus fokus bukan pada penilaian, tetapi pada komposisi dan fokus. Persoalan mana yang lebih berkesan - serum atau krim muka - tidak bermakna. Mereka mesti digunakan bersama, kerana ia mempunyai kesan yang berbeza pada kulit.

Serum berkualiti tinggi bukan sahaja memperbaiki keadaan epidermis secara visual, tetapi juga menggalakkan pengeluaran kolagen dan elastin, meremajakan tisu dari dalam.