Plasmolifting: peremajaan kulit

Sekarang adalah bergaya untuk menjadi rapi, muda, cantik. Tetapi belia adalah fenomena yang beransur-ansur berlalu, dan kerana kami ingin mengekalkannya selama mungkin, pakar kosmetologi memberi kami peluang ini dengan membangunkan, membentangkan dan menggunakan teknik terbaru, paling berkesan, prosedur peremajaan. Tetapi apakah pilihan daripada keseluruhan rangkaian prosedur kosmetik moden yang perlu dibuat oleh seseorang yang ingin memanjangkan keremajaan dan kecantikannya, meremajakan kulitnya dan menyusun penampilannya? Artikel ini mendedahkan secara terperinci intipati salah satu teknik terkini - plasmolifting, bercakap tentang keselamatan dan kecekapan tinggi teknik ini.

Apa itu plasmolifting

picagari plasma peremajaan

Darah manusia mengandungi potensi besar yang boleh merangsang semua sumber badan, jadi perlu untuk itu dalam memerangi proses penuaan dan perubahan berkaitan usia, meremajakan kulit dan pembaikan tisu umum. Dan prosedur plasmolifting menyumbang kepada pendedahan yang sangat berkesan, manifestasi semua potensi ini. Apakah plasmolifting, apakah berdasarkannya, bagaimana prosedur kosmetologi ini dijalankan, dengan berkesan meremajakan kulit dan tisu subkutan?

Plasmolifting adalah prosedur kosmetologi, teknik bukan pembedahan yang melakukan peremajaan kulit, mengaktifkan proses pertumbuhan semula tisu dalam tubuh manusia. Ini adalah kaedah terbaru yang telah merevolusikan kosmetologi. Prinsip asas dan idea teknik, seperti segala-galanya yang bijak, sangat mudah. Prosedur kosmetologi ini, konsep utamanya adalah berdasarkan keupayaan pemulihan plasma darah yang kaya dengan platelet pesakit manusia. Plasma yang terhasil disuntik ke kawasan kulit yang bermasalah. Terima kasih kepada suntikan sedemikian, tubuh manusia menerima insentif yang kuat untuk mengaktifkan proses peremajaan dan regeneratif semula jadi.

Ciri-ciri merangsang plasma yang kaya dengan platelet memastikan pembentukan sel kulit daripada sel stem, normalisasi proses metabolik, pembentukan molekul asid hyaluronik, rangsangan peredaran darah, dan peningkatan dalam pengeluaran elastin dan kolagen. Peremajaan kulit dan tisu subkutaneus yang lebih dalam bermula.

Prosedur kosmetologi ini mempunyai banyak sinonim lain, contohnya, ACR - peremajaan selular autologous, autorejuvenasi kulit, terapi kulit autoplasma, revitalisasi plasma kulit, biorevitalisasi plasma, hemorejuvenation, biorevitalisasi plasma, "draculotherapy".

Prosedur plasmolifting sebahagiannya serupa dengan biomesoterapi, kerana ia menggunakan biomaterial pesakit untuk suntikan, dengan itu memastikan keserasian sepenuhnya komponen biologi dan menghapuskan kemungkinan komplikasi dalam bentuk tindak balas alahan.

Plasmolifting adalah serupa dengan prosedur kosmetologi yang dipanggil ReGen Lab, yang dibangunkan oleh pakar Switzerland, yang juga meremajakan kulit dan tisu subkutan. Tetapi ia adalah prosedur yang lebih mahal dan memerlukan perkakasan yang mahal.

Sejarah kemunculan plasmolifting

Pendahulu awal kaedah ini termasuk autohemotherapy (pemindahan darah pesakit dari vena ke dalam otot punggung untuk merangsang fungsi perlindungan badan), yang telah digunakan dalam perubatan selama lebih dari seratus tahun, serta plasma. terapi, kaedah untuk merawat penyakit tertentu dengan pentadbiran intravena plasma darah.

Eksperimen pertama yang bertujuan untuk meremajakan kulit manusia dan segera sebelum kemunculan kaedah plasmolifting telah dijalankan di Amerika Syarikat beberapa dekad yang lalu. Hasil daripada kajian ini, prosedur kosmetologi yang dipanggil terapi PRP (PRP-Plateled Rich Plasma - plasma kaya platelet) muncul. Dan prosedur plasmolifting dianggap sebagai pengubahsuaian terapi PRP; ia telah dipatenkan oleh pakar pada tahun 2004.

Mekanisme pengaruh

Platelet, sebagai tambahan kepada fungsi utamanya - mempercepat pembekuan darah, mampu merembeskan protein faktor pertumbuhan yang merangsang proses pembahagian dan pertumbuhan sel. Selepas kecederaan, platelet biasanya terkumpul berhampiran luka, memulakan proses menghentikan darah, serta memulihkan kawasan yang rosak.

Untuk memaksa sel-sel memperbaharui diri mereka secara buatan, dengan itu menghasilkan peremajaan kulit, seseorang harus menyebabkan kecederaan kecil, contohnya, seperti dalam prosedur pengelupasan kimia, atau menipu badan pesakit dengan menghantar platelet ke kawasan yang dikehendaki. Tindakan sedemikian akan berfungsi sebagai isyarat untuk memulakan proses penjanaan semula.

Oleh itu, plasma kaya platelet, apabila disuntik ke kawasan yang betul, membantu memulihkan sel-sel kulit. Fibroblas (sel tisu penghubung) mula berkesan menghasilkan elastin, kolagen dan asid hyaluronik, pembentukan sel kulit baru juga dipercepatkan, dan peremajaan kulit berlaku.

Skop plasmolifting

Prosedur plasmolifting adalah biasa dalam bidang kosmetologi. Peremajaan kulit yang sangat berkesan dan cepat serta tidak menyakitkan adalah meritnya. Tetapi juga prosedur kosmetologi ini berjaya digunakan dalam trikologi, menjadi cara yang berkesan untuk memerangi kebotakan dan keguguran rambut. Selepas beberapa sesi plasmolifting, struktur rambut dipulihkan, kehilangannya berhenti, dan proses pertumbuhan rambut yang sihat bermula. Untuk rawatan keguguran rambut dan kebotakan, 2 hingga 10 prosedur plasmolifting mungkin diperlukan, ia bergantung pada keadaan umum rambut.

Prosedur plasmolifting berjaya digunakan dalam pergigian untuk mempercepatkan proses engraftment implan dan rawatan periodontitis.

Petunjuk untuk plasmolifting

rawatan peremajaan kulit plasma

Prosedur pengisian plasma mempunyai petunjuk berikut untuk pelaksanaannya:

  • mengelupas dan kulit kering;
  • pencegahan penampilan stretch mark dengan penurunan berat badan yang tajam;
  • umur lebih 25. Mimik dan kedutan kecil - umur lebih 35;
  • pelanggaran sifat asas kulit akibat penurunan berat badan;
  • tanda-tanda utama prolaps kulit, penurunan ketegasan, keanjalannya;
  • pecutan proses penjanaan semula tisu kulit selepas pengelupasan laser dan kimia;
  • jerawat dan penyakit dermatologi lain;
  • elastosis berkaitan usia, kulit "kelabu";
  • pemulihan kulit selepas pendedahan yang kuat kepada sinaran UV (penyamakan dari matahari, solarium);
  • rambut kusam jarang;
  • kebotakan dan kelemumur;
  • pembetulan kesan buruk suntikan Botox.

Kontraindikasi untuk plasmolifting

Prosedur plasmolifting mempunyai kontraindikasi berikut untuk pelaksanaannya:

  • gangguan mental;
  • kulit kendur yang teruk;
  • penyakit darah;
  • gangguan imuniti;
  • penyakit kronik;
  • pemburukan pelbagai penyakit kronik;
  • diabetes mellitus dalam bentuk yang teruk;
  • penyakit pelbagai organ dalaman pesakit;
  • alahan kepada antikoagulan yang digunakan dalam pembuatan suntikan;
  • haid;
  • penyakit onkologi;
  • hipofibrinogenemia;
  • keabnormalan dan disfungsi platelet, kiraan platelet rendah (di bawah 100, 000 setiap 1 µl);
  • hemoglobin rendah (paras di bawah 100 g setiap 1 liter);
  • demam, suhu tinggi;
  • kehamilan;
  • penggunaan antibiotik;
  • tempoh laktasi;
  • terapi antiplatelet;
  • gunakan kurang daripada dua hari sebelum prosedur NSAIDs (ubat anti-radang bukan steroid), contohnya, aspirin, analgin;
  • keradangan kulit di kawasan suntikan.

Prosedur kosmetologi ini mempunyai sekatan utama berikut yang dikenakan ke atas pesakit sebelum ia dijalankan:

  • larangan pergi ke solarium;
  • larangan untuk mendapatkan tan semulajadi;
  • larangan melawat kolam renang dan sauna.

Prosedur Plasmolifting: menjalankan

emparan plasma anti-penuaan

Sebelum memulakan prosedur, disyorkan untuk menjalani beberapa peperiksaan: ujian darah biokimia dan klinikal, ujian darah untuk kehadiran penyakit berjangkit. Kemudian, darah diambil dari pesakit dari vena ke dalam tabung uji, yang mengandungi gel pemisah dan antikoagulan. Jumlah darah yang diambil bergantung terutamanya pada ciri individu dan biologi pesakit. Biasanya ia adalah kira-kira 10-20 ml. Kemudian, menggunakan centrifuge khas, darah dibahagikan kepada tiga pecahan:

  • komponen selular (leukosit dan eritrosit);
  • plasma kaya platelet (kira-kira 1 juta setiap 1 µl);
  • plasma miskin dalam platelet (kurang daripada 150, 000 setiap 1 µl).

Plasma darah yang diperkaya dengan platelet disuntik menggunakan suntikan mikro ke kawasan yang bermasalah, sebelum ini dirawat dengan larutan antiseptik. Selepas pengenalannya, fibroblas diletakkan di sepanjang garis Langer (garisan regangan semula jadi yang berkaitan dengan usia). Dalam proses merangsang pembentukan elastin dan kolagen, pengetatan kulit berlaku. Teknik suntikan mikro secara amnya serupa dengan mesoterapi.

Sekiranya perlu, gunakan anestesia dengan krim khas. Pada akhir prosedur, kawasan di mana prosedur plasmolifting dilakukan sekali lagi dirawat dengan antiseptik. Semasa 3 hari pertama selepas plasmolifting, pesakit biasanya mengalami kemerahan dan pengelupasan kulit, serta sedikit kegelapan. Kedutan kecil mungkin muncul pada lapisan permukaan kulit. Ia biasanya hilang selepas tiga hari.

Tempoh prosedur biasanya berkisar antara 40 hingga 50 minit. Kursus asas plasmolifting adalah 4 sesi dengan kekerapan 1 sesi dalam satu hingga dua minggu. Dan untuk mengekalkan, menyatukan kesan yang diperoleh, perlu melakukan semula kira-kira 2 kursus plasmolifting setiap tahun.

Untuk mengelakkan kesan sampingan yang tidak menyenangkan, pengarang plasmolifting dilarang untuk mengubah suai kaedah, contohnya, dengan menambah komponen lain, vitamin, kepada plasma kaya platelet.

Prosedur peremajaan kulit plasma mempunyai kelebihan yang paling penting berbanding dengan prosedur kosmetik lain - dari masa ke masa, proses merangsang pengeluaran kolagen, iaitu, memperbaiki keadaan umum kulit, peremajaan kulit berterusan pada bulan-bulan berikutnya, sehingga setahun inklusif.

Prosedur Plasmolifting: kecekapan

Dalam 40 peratus kes, kesannya kelihatan hampir serta-merta selepas plasmolifting. Dalam semua kes lain, prosedur kosmetologi yang dilakukan ini tidak nyata dengan serta-merta, hasilnya muncul selepas kira-kira 2 minggu. Untuk mencapai kesan yang lebih jelas dan lebih baik, pakar mengesyorkan beberapa prosedur. Kemudian peremajaan kulit kawasan yang dirawat akan menjadi sangat ketara. Keputusan prosedur boleh bertahan sehingga dua tahun.

Kesan yang terhasil boleh dibandingkan dengan pengelupasan kimia pada kulit leher dan muka: ia menjadi lebih muda, lebih elastik, warnanya bertambah baik, kedutan halus terlicin. Hasil yang paling ketara selepas prosedur adalah kesan "kulit porselin" - kulit menjadi sangat baldu, lembut, licin, seolah-olah bersinar dari dalam. Prosedur plasmolifting hanya berkesan apabila tanda-tanda pertama perubahan berkaitan usia dan penuaan kulit muncul. Hanya selepas itu penggunaannya boleh meremajakan kulit dengan berkesan. Sekiranya terdapat kedutan yang lebih dalam atau bujur muka yang tidak jelas, maka prosedur kosmetologi ini tidak akan memberikan hasil yang baik.

Di bawah ialah purata tempoh kursus mengangkat plasma yang disyorkan, serta keputusan yang diperoleh untuk masalah kulit yang paling biasa berikut:

  • ptosis kulit. Keputusan: peningkatan turgor dan warna kulit. 4-6 prosedur 1 sesi dalam 7 hari.
  • Kedutan. Keputusan: pengurangan dalam kedalaman dan bilangan kedutan, memperlahankan perjalanan perubahan berkaitan usia. 4-6 prosedur untuk 1 sesi setiap 7 hari.
  • Penggambaran foto. Keputusan: penghapusan atau pengurangan hiperpigmentasi, fotopenuaan. 4-6 prosedur untuk 1 sesi setiap 7 hari.
  • Kulit letih. Keputusan: pengurangan bulatan di bawah mata, bengkak, serta peningkatan dalam kulit, peningkatan tempatan dalam imuniti kulit. 2-4 rawatan, 1 sesi setiap 7 hari.
  • Kulit bermasalah. Keputusan: mengurangkan manifestasi jerawat, keadaan kulit bertambah baik, melegakannya. 4-6 prosedur untuk 1 sesi setiap 7 hari.
  • Kulit kering. Pemakanan dan penghidratan, pengaktifan proses metabolik. 2-4 rawatan, 1 sesi setiap 7 hari.
  • Rambut gugur, botak. Keputusan: perencatan proses kematian folikel rambut, pengaktifan pertumbuhan rambut. 4-6 prosedur untuk 1 sesi setiap 7 hari.
  • Rambut kering dan nipis. Keputusan: peningkatan bekalan darah dan pemakanan folikel rambut, pemulihan struktur rambut. 2-4 rawatan 1 sesi setiap 7 hari.
  • Masalah kelemumur, kulit kepala berminyak. Normalisasi fungsi kelenjar sebum, penghapusan kelemumur. 4-6 prosedur 1 sesi setiap 7 hari.

Prosedur Plasmolifting: keselamatan

Plasmolifting adalah prosedur kosmetologi yang benar-benar selamat yang memberikan peremajaan kulit yang hampir tidak menyakitkan tanpa komplikasi berikutnya yang serius. Suntikan plasma kaya platelet tidak imunoreaktif dan tidak toksik, kerana, seperti yang dinyatakan di atas, plasma tersebut diperoleh daripada darah pesakit tanpa penambahan bahan dan ubat tambahan. Memandangkan prosedur peremajaan plasma membantu mengaktifkan sumber tersembunyi badan, peremajaan kulit tersebut tidak menyebabkan sebarang reaksi penolakan. Komplikasi kecil mungkin berlaku, seperti bintik-bintik pada kulit, kemerahannya, nekrosis, hipopigmentasi. Juga, prosedur kosmetik ini tidak mempunyai tempoh pemulihan. Perlu diingatkan bahawa komplikasi sedemikian secara teorinya mungkin, tetapi kemungkinan kejadiannya sangat kecil.

Gabungan dengan prosedur lain

Prosedur plasmolifting digabungkan dengan sempurna dengan prosedur anti-penuaan kosmetik lain, contohnya, semua jenis pengelupasan dan pelapisan semula laser. Kemudian peremajaan kulit akan nyata dengan paling berkesan. Juga, prosedur kosmetologi ini sesuai untuk menyediakan kulit sebelum melakukan pembedahan plastik dan memperbaiki keadaannya, penampilannya dalam tempoh pemulihan selepas operasi. Untuk mencapai kecekapan terbesar kaedah plasmolifting, ia boleh digabungkan dengan prosedur laser lain:

  • hyaluronoplasty menggunakan laser akan menyediakan kulit untuk peningkatan kandungan asid hyaluronik;
  • photothermolysis laser akan membolehkan anda menyatukan hasil yang diperoleh daripada plasmolifting;
  • gabungan laser akan meningkatkan kesan peremajaan yang terhasil.

Prosedur Plasmolifting: kos

Prosedur plasmolifting itu sendiri adalah kos rendah, kerana pesakit itu sendiri adalah pembekal plasma kaya platelet, centrifuge melakukan kerja membahagikan darah kepada pecahan, dan suntikan ubat yang dihasilkan boleh dilakukan oleh pakar kosmetik yang terlatih dalam mesoterapi. suntikan. Komponen utama harga prosedur plasmolifting adalah harta intelek. Tetapi prosedur kosmetik ini tidak begitu mahal.

Jumlah kos dibentuk dengan mengambil kira bilangan dan kawasan kawasan yang dirawat.