Teknik peremajaan wajah selepas 50 tahun tanpa pembedahan

Pada usia 50+ pada wanita, pengeluaran estrogen berkurangan secara mendadak, yang menjejaskan keadaan kulit. Peremajaan wajah selepas 50 tahun tanpa pembedahan adalah mungkin dengan bantuan kaedah kosmetologi dan penjagaan rumah yang kompeten.

Pembedahan plastik berkesan, tetapi tidak semua wanita mampu melakukan pembedahan. Tetapi penjagaan kulit yang cekap di rumah tersedia untuk semua orang. Perkara utama ialah ia tetap dan menyeluruh.

peremajaan kulit yang matang

Pelan penjagaan harian:

  • pembersihan;
  • toning;
  • melembapkan;
  • pemakanan.

2 kali seminggu adalah bernilai melakukan topeng berkhasiat, serta menyambung urut diri dan gimnastik untuk otot muka.

Set kosmetik penjagaan kulit untuk wanita berumur 50+ adalah sama seperti tahun-tahun sebelumnya. Tetapi komposisi dana harus berbeza.

Memerlukan:

  • menyingkirkan produk yang mengeringkan kulit - buih alkali untuk mencuci, losyen yang mengandungi alkohol;
  • membeli kosmetik pelindung untuk melindungi kulit daripada kesan negatif matahari, angin dan fros;
  • gantikan krim dan tonik konvensional dengan yang anti-penuaan.

Untuk pembersihan dan toning anda perlukan:

  • buih atau gel untuk mencuci dengan pH neutral;
  • Scrub-gommage (guna 1 kali dalam 7-14 hari bergantung pada jenis kulit);
  • air micellar;
  • tonik tanpa alkohol.
topeng muka untuk peremajaan

Ia berguna untuk mengelap muka dengan kiub ais - ia menyegarkan dan menyegarkan kulit. Adalah dinasihatkan untuk menggunakan decoctions chamomile, penggantian, linden untuk membuat ais.

Untuk pelembab dan pemakanan gunakan krim siang dan malam. Secara berasingan, anda perlu membeli krim untuk kulit kelopak mata, tetapi untuk leher anda boleh menggunakan produk yang sama seperti untuk muka. Tidak perlu membeli krim mahal, dana harga sederhana juga sesuai.

Krim anti-penuaan yang baik mengandungi:

  • Asid AHA dan BHA;
  • vitamin (tokoferol, retinol);
  • koenzim Q10;
  • peptida;
  • asid hyaluronik;
  • kolagen.

Anda boleh membeli topeng siap sedia atau buat sendiri. Selepas 50 tahun, topeng dengan minyak, madu, sayur-sayuran segar dan buah-buahan berguna. Untuk mengetatkan, ubat rumah dengan kanji, gelatin dan protein buatan sendiri digunakan.

Urutan akan membantu anda awet muda. Sebaik-baiknya, ia harus dilakukan oleh pakar kecantikan yang berpengalaman, tetapi urut sendiri tidak dikecualikan.

Teknik yang berkesan ialah urutan plastik. Menyediakan beberapa jenis impak - menguli, mengusap, getaran. Prosedur ini bermula dengan kesan dangkal, kemudian mereka beralih ke menguli dalam.

wanita meremajakan kulit di sekeliling mata

Helah asas:

  1. membelai. Pergerakan mengusap ringan dilakukan mengikut arah garisan yang paling sedikit regangan (garisan urut).
  2. Menguli adalah cetek. Ia dijalankan dengan empat jari (kecuali ibu jari), pergerakan dilakukan yang menyerupai lukisan lingkaran dengan lilitan kecil.
  3. Menguli dalam-dalam. Ia dijalankan dengan semua lima jari dan telapak tangan, tekanan harus lebih kuat.
  4. mengetuk. Ia dilakukan dengan hujung jari di sepanjang semua garis urut.
  5. Getaran. Ia dilakukan dengan bahagian bawah telapak tangan, pergerakan diarahkan dari tengah sternum di sepanjang tulang selangka ke telinga dan seterusnya ke kuil.

Sebelum sesi, muka dibasuh dengan bedak talkum steril - ini perlu untuk mengelakkan jari daripada tergelincir ke atas kulit.

Teknik lain ialah urutan kompleks dengan sudu. Untuk prosedur, anda perlu menyediakan dua bekas yang diisi dengan air panas dan sejuk, beberapa sudu, minyak kosmetik.

Hentakan dibuat oleh bahagian cembung sudu. Teknik mengusap, menggosok, menepuk ringan digunakan. Adalah dinasihatkan untuk menggunakan sudu perak, tetapi anda boleh mengambil yang biasa. Minyak suam disapu pada kulit sebelum sesi. Kesannya dibuat secara berselang-seli dengan sudu sejuk dan hangat, arah pergerakan adalah tepat di sepanjang garis urut.

Cara yang berkesan untuk meremajakan wajah tanpa suntikan dan pembedahan ialah gimnastik untuk otot-otot muka. Mempelajari cara melakukan senaman di rumah tidak sukar, perkara utama ialah kelasnya tetap.

urutan kulit muka untuk peremajaan

Terdapat set latihan yang berbeza. Berikut adalah salah satu daripadanya (lakukan setiap pergerakan 10 kali):

  1. Ambil udara ke dalam mulut anda dan sulingkannya dalam bulatan dari satu pipi ke pipi yang lain, seolah-olah menggulung bola. Pertama mengikut arah jam, kemudian menentang.
  2. Tekan sudut bibir anda dengan kuat dengan jari anda. Tarik bibir anda ke hadapan, seolah-olah ingin mencium seseorang, mengatasi rintangan jari anda.
  3. Tekan sudut luar mata dengan jari anda (dengan kelopak mata tertutup). Buka mata anda seluas mungkin, angkat sedikit kening anda. Pegang kedudukan ini selama 5 saat, kemudian turunkan kelopak mata anda dan kendurkan otot anda.
  4. Letakkan tiga jari di kawasan antara kening, tekan dengan kuat. Cuba rapatkan kening anda, berkerut dahi, mengatasi rintangan jari anda.
  5. Buka mulut anda dan cuba tarik bibir anda ke dalam, seolah-olah menyembunyikannya di belakang gigi anda. Pergerakan ini mengangkat dagu.
  6. Tekan sudut bibir anda dengan jari anda dan cuba tersenyum lebar.
  7. Tarik pipi anda ke dalam, dan kemudian tiupkannya dengan udara.

Semasa bersenam, anda mungkin mengalami sensasi terbakar pada kulit. Ini adalah perkara biasa, kerana otot bekerja dan mengetatkan.

Salun menawarkan pelbagai cara peremajaan selepas 55 tanpa pembedahan. Ini adalah kedua-dua kaedah tradisional (urut, topeng) dan kaedah baharu (pengenalan pengisi, pendedahan perkakasan).

Intipati teknik peremajaan muka dan leher tanpa pembedahan adalah untuk melakukan tusukan kulit dan pengenalan benang sintetik yang mencipta rangka pengukuhan. Kesan bidang prosedur berlangsung 3-4 tahun.

Mengangkat dengan benang disyorkan untuk pipi kendur, pembentukan dagu kedua, perubahan dalam kontur muka, penampilan kedutan.

gambar sebelum dan selepas peremajaan kulit

Untuk pembuatan benang, bahan polimer, silikon, pelbagai asid, platinum, emas digunakan. Diameter benang tidak melebihi ketebalan rambut manusia. Selepas pengenalan benang tidak dirasai dan tidak kelihatan kepada orang lain.

Intipati prosedur ini adalah pendedahan kulit kepada cahaya berdenyut. Sinaran ialah fluks kuantum yang dibekalkan oleh letupan. Panjang gelombang yang digunakan ialah 400-1400 nm. Kesan prosedur tidak muncul serta-merta, tetapi 6-8 minggu selepas tamat kursus. Dalam tempoh ini, kerangka kolagen dan struktur kulit diperkuat, wajah menjadi tegang, dan kedutan halus terlicin.

Tenaga cahaya memanaskan tisu dan memusnahkan bahan fotosensitif. Oleh itu:

  • bintik-bintik penuaan hilang, kulit bertambah baik;
  • turgor meningkat;
  • sintesis asid hyaluronik, kolagen dan elastin dipertingkatkan.

Teknik ini tidak sesuai untuk menyingkirkan semua perubahan yang berkaitan dengan usia. Prosedur lain harus digunakan untuk menghilangkan kedutan dalam dan memperbaiki kontur wajah.

Pelapisan semula laser adalah prosedur yang boleh menghentikan penuaan. Intinya ialah kesan pada epidermis dengan laser. Lapisan atas sel tersejat, yang merangsang proses penjanaan semula.

peremajaan kulit muka

Pengisaran adalah salah satu jenis pengelupasan. Tetapi kesannya dilakukan pada lapisan dalam, berbanding dengan pengelupasan asid. Hanya tuan yang mempunyai sijil boleh menjalankan prosedur.

Ini adalah prosedur perkakasan berdasarkan pendedahan inframerah pada lapisan dalam kulit. Ia dijalankan menggunakan peranti yang mengeluarkan tenaga gelombang radio.

Aliran tenaga memanaskan lapisan dalam kulit kepada suhu pemadatan. Akibatnya, gentian kolagen yang diregangkan diketatkan, memberikan kesan mengetatkan.

Kaedah ini sesuai untuk peremajaan kulit muka, leher, decollete, dan juga untuk bahagian badan yang lain. Ia juga digunakan dalam memerangi selulit.

Prosedur suntikan, intipatinya adalah pengenalan "koktel" khas di bawah kulit. Persediaan termasuk asid hyaluronik, vitamin, asid amino.

Dengan pengenalan mesococktails, perubahan berikut berlaku:

  • bintik-bintik umur hilang;
  • memperbaiki kulit;
  • kekeringan dihapuskan, kedutan terlicin;
  • kelegaan diratakan.
peremajaan muka suntikan

Dadah diberikan dengan jarum yang sangat nipis. Banyak mikrotrauma dicipta, yang merangsang pengeluaran kolagen dan elastin dan meningkatkan peredaran mikro darah.

Apabila merancang peremajaan tanpa pembedahan, ramai wanita memilih prosedur suntikan. Dalam kosmetologi, persediaan yang berbeza digunakan untuk suntikan ke dalam kulit:

  • asid hyaluronik dalam kombinasi dengan peptida;
  • toksin botulinum;
  • kalsium kolagen hidroksiapatit.

Ubat terpilih diberikan melalui suntikan. Jarum suntikan yang sangat nipis digunakan.

Peremajaan muka dan leher dilakukan dengan memperkenalkan koktel oksigen-ozon khas. Selepas prosedur, wajah memperoleh rupa segar, kedutan, tanda jerawat hilang. Teknik ini merangsang pengeluaran kolagen.

Alternatif rumah kepada terapi ozon ialah rawatan muka dengan hidrogen peroksida. Walau bagaimanapun, pendedahan luaran adalah kurang berkesan daripada teknik suntikan.

Peremajaan wajah yang berkesan selepas 60 tahun tanpa pembedahan adalah mungkin menggunakan teknik pendedahan laser pecahan. Dari segi keberkesanan, prosedur boleh dibandingkan dengan penggunaan sel stem, tetapi peremajaan laser pecahan adalah lebih selamat dan lebih berpatutan.

peremajaan kulit laser

Ia perlu melakukan prosedur di klinik kosmetologi yang mempunyai sijil yang sesuai. Penggunaan laser bukan pakar boleh mengakibatkan luka bakar dan kesan buruk yang lain.

Pendedahan laser pecahan adalah kaedah unik peremajaan wajah tanpa pembedahan, yang mempunyai banyak kelebihan:

  • kekurangan kesakitan yang teruk;
  • kesan ketara walaupun selepas satu prosedur;
  • tiada kesan sampingan negatif;
  • tempoh pemulihan yang singkat.

Kelebihan penting ialah harga yang berpatutan (8-10 ribu rubel) dengan kecekapan yang ketara. Prosedur menyelesaikan beberapa masalah kosmetik sekaligus - melicinkan kedutan, menegangkan, menghilangkan parut selepas jerawat.

Adalah disyorkan untuk menggunakan pendedahan laser pecahan dengan kehadiran kecacatan kosmetik berikut:

  • kedutan, termasuk yang dalam;
  • kulit kendur, kehilangan bujur muka yang jelas;
  • parut, parut, urat labah-labah;
  • liang yang diperbesarkan, jerawat;
  • bintik-bintik gelap.

Tetapi terdapat juga kontraindikasi. Mereka mesti diambil kira, kerana pada usia lima puluh, tidak semua orang mempunyai kesihatan besi. Dilarang melakukan peremajaan laser dalam keadaan sedemikian:

  • kawasan meradang besar di muka;
  • jangkitan kulit;
  • psoriasis, ekzema;
  • neoplasma malignan mana-mana penyetempatan;
  • penyakit jantung;
  • epilepsi;
  • keadaan kekurangan imun;
  • gangguan saraf;
  • penyakit alahan yang serius.
kulit muka sebelum dan selepas peremajaan

Pesakit harus memberi amaran kepada pakar kosmetik tentang kehadiran sebarang penyakit kronik. Pakar berdasarkan ini memutuskan teknik mana yang boleh digunakan.

Teknik ini terdiri daripada kesan pancaran laser pada lapisan dalam kulit. Oleh kerana rasuk dipecahkan kepada banyak rasuk kecil, kesannya hanya pada mikrozon tertentu, tisu yang lain kekal utuh. Di kawasan yang terjejas, sel-sel "terbakar", yang merangsang proses penjanaan semula, sintesis kolagen dan elastin.

Wanita berumur 50+ adalah disyorkan untuk menggunakan kaedah pendedahan bukan ablatif. Perbezaannya ialah lapisan dalam dermis terlibat dalam proses tersebut. Ini membolehkan kedutan yang dalam dihilangkan.

Pada minggu pertama selepas pendedahan, kulit akan meradang. Ia boleh diperhatikan:

  • dalam 2-3 jam pertama - sensasi terbakar sedikit;
  • dalam 1-2 hari pertama - kemerahan;
  • pada hari 2-3 - mengelupas, yang berlangsung 4-5 hari.

Pada bulan itu, kulit akan menjadi sangat sensitif kepada cahaya matahari, jadi anda perlu menggunakan krim pelindung sebelum keluar.

Selepas pengelupasan berhenti, iaitu, selepas kira-kira seminggu, kesan prosedur akan menjadi ketara. Kedutan kurang dalam, kulit menjadi tegang, muka nampak segar. Tetapi untuk mencapai hasil yang jelas, anda perlu mengambil kursus sesi. Bilangan mereka ditentukan secara individu.

Bantuan dalam memilih kaedah peremajaan yang sesuai akan disediakan oleh pakar kosmetik profesional.

doktor memeriksa kulit sebelum peremajaan

Selepas 50 tahun, ia tidak akan dapat mencapai kesan yang baik apabila menggunakan:

  • kulit buah ringan;
  • topeng kosmetik;
  • BBL peremajaan wajah.

Rawatan ini bagus untuk wanita muda berumur 30+. Selepas lima puluh dan lebih-lebih lagi enam puluh tahun, teknik diperlukan yang memberikan kesan mengangkat yang ketara dan kedutan licin.

Ulasan mengenai teknik peremajaan wajah bercampur-campur: terdapat banyak pendapat positif, tetapi ada juga yang tidak menyukai prosedur itu.

Ulasan pertama

Dengan usia, kedutan dan bintik-bintik usia yang ketara muncul. Pembedahan peremajaan muka adalah kontraindikasi untuk saya, jadi saya memutuskan untuk menggunakan teknik bukan pembedahan. Pakar kecantikan mengesyorkan peremajaan laser pecahan. Saya berpuas hati dengan prosedur, saya lakukan tanpa rasa sakit yang teruk dan lebam. Dah masuk hari ke-6, muka nampak segak, walaupun lebih ros dari biasa. Saya boleh mengatakan bahawa ada hasilnya - kelopak mata diketatkan, kedutan menjadi lebih kecil, bintik pigmen kecil hilang, tetapi yang besar hanya menjadi pucat. Saya akan ulangi proses itu kemudian.

Ulasan kedua

Saya takut untuk melakukan pembedahan plastik, jadi saya menjaga kulit saya dengan berhati-hati. Tetapi selepas 50, muka "runtuh", terdapat pipi, dagu kedua, rangkaian kedutan. Saya memilih peremajaan laser pecahan. Apa yang boleh saya katakan, ia sangat menyakitkan bagi saya, air mata mengalir dari mata saya, saya hampir tidak dapat menahan hukuman ini. Pada waktu pagi saya bangun dan ketakutan terhadap diri saya di cermin - wajah seperti wanita gelandangan yang dipukul. Entah bagaimana bertahan 3 hari, kemudian ia menjadi lebih baik. Tetapi dia benar-benar boleh "bertemu orang" hanya selepas 2 minggu. Kedutan mata saya hilang, bujur menjadi lebih jelas, lipatan nasolabial menjadi kurang dalam. Kesannya tidak teruk, tetapi kali kedua saya tidak akan berani menahan sakit ini walaupun untuk kecantikan.