Peremajaan laser pecahan

prosedur peremajaan kulit pecahan

Peremajaan laser pecahan adalah salah satu jenis prosedur kosmetik yang paling berkesan untuk memerangi perubahan kulit yang berkaitan dengan usia.

Berkat prosedur ini, anda dapat menyingkirkan tanda-tanda penuaan yang jelas tanpa pembedahan.

Kaedah ini mempunyai ciri, indikasi dan kontraindikasi yang tersendiri.

Sebelum menjalankan prosedur, perlu berjumpa dengan pakar.

Penerangan

Peremajaan wajah laser fraksional adalah teknik terapi radas moden, yang memungkinkan bukan sahaja untuk memulihkan, tetapi juga menyembuhkan kulit.

Terima kasih kepada tindakan pancaran laser, tindakan mungkin berlaku pada lapisan kulit yang dangkal dan terletak dalam. Apabila aliran haba digunakan, pengaktifan proses regeneratif pada tahap sel diperhatikan.

Semasa prosedur, mata pesakit memakai kacamata khas.

Mereka diperlukan supaya kilatan cahaya semasa operasi laser tidak merosakkan retina. Lebih baik menjaga mata di bawah cermin mata.

Untuk melakukan manipulasi, pakar menggunakan alat laser yang dilengkapi dengan sel cahaya, yang terlibat secara langsung dalam pembentukan susunan laser.

Hasil daripada penembusan sinar suhu tinggi, beberapa sel menguap, dan kerosakan kecil terjadi pada kulit.

Bahagian struktur sel yang tidak terjejas mengalami pembelahan yang cepat, yang menyumbang kepada penyembuhan kerosakan mikro dalam masa sesingkat mungkin. Ini, seterusnya, menyumbang kepada penciptaan kesan mengangkat yang dapat dilihat oleh mata kasar.

Penting!Sebagai tambahan, ketika terkena sinar laser, proses regenerasi, pengeluaran semula jadi kolagen dan serat elastin, dipicu. Terdapat juga peningkatan peredaran mikro sistem limfatik dan peredaran darah.

Berkat proses seperti itu, epidermis disegarkan, kedutan meniru dilicinkan, dan yang lebih dalam menjadi kurang ketara.

Jenis-Jenis

Bergantung pada kedalaman pendedahan, peremajaan kulit laser pecahan terbahagi kepada dua kaedah.

Ablatif

Dengan teknik ini, sinar laser menyentuh secara eksklusif lapisan dangkal kulit, yang membantu menghilangkan tanda-tanda perubahan berkaitan dengan usia yang kelihatan secara langsung dari luar. Taktik ini banyak digunakan untuk menghilangkan keriput halus yang baru mula muncul.

Harus diingat bahawa kaedah peremajaan ini tidak berbeza dalam jangka masa hasil yang diperoleh. Untuk mengekalkan kesan yang diperoleh, prosedur mesti dilakukan secara berkala.

Tidak ablatif

Laser memberi kesan pada lapisan kulit yang dalam. Dalam kes ini, bahagian atas kulit tidak terjejas. Dalam kes ini, terdapat kemas kini dari dalam, yang membolehkan anda menyimpan hasilnya untuk jangka masa yang paling lama.

Penting!Hasil daripada penggunaan teknik peremajaan ini, sejumlah besar elastin dan kolagen dihasilkan, yang menyumbang kepada peningkatan keanjalan kulit dalam jangka waktu yang singkat.

Sekiranya kita mempertimbangkan jenis laser yang digunakan, maka peremajaan pecahan boleh menjadi seperti berikut.

CO2

Panjang gelombang ialah 10. 6 mikron. Titik pemusnahan sel epidermis yang tidak diingini diperhatikan. Berkat sinaran ini, air dalam tisu menjadi cepat panas.

Terhadap latar belakang penyejatannya, struktur selular zon pemutihan musnah. Pada masa yang sama, integriti kulit di sekitar kawasan ini tidak terganggu. Dengan kaedah ini, kawasan yang rosak dapat dipulihkan kerana sel yang hidup sihat yang terletak berdekatan.

DOT

Teknik ini menggunakan laser karbon dioksida yang panjang gelombangnya tidak melebihi 10. 6 mikron. Pemusnahan struktur yang tidak diingini berlaku secara terpilih. Dalam kes ini, perlu dipertimbangkan saat kawasan yang rosak bergantian dengan kawasan yang berfungsi normal. Akibatnya, pembentukan sejenis grid diperhatikan.

Petunjuk

Sebagai peraturan, pada usia yang lebih matang, proses metabolik menjadi perlahan, kulit kurang mendapat nutrien dan, sebagai hasilnya, menjadi lembik dan kendur. Di samping itu, dengan latar belakang atrofi bertahap struktur vaskular dan selular, jerat berkerut mulai muncul. Untuk menyelesaikan masalah tersebut, para pakar mengesyorkan menggunakan peremajaan kulit wajah laser pecahan.

Walau bagaimanapun, prosedur ini ditunjukkan bukan hanya untuk menghilangkan tanda-tanda penuaan, tetapi juga untuk menghilangkan keadaan seperti:

  • tanda regangan di kawasan muka;
  • parut tisu;
  • pembentukan rangkaian vaskular yang ketara;
  • liang yang diperbesar;
  • pigmentasi;
  • kesan jerawat;
  • kedutan cetek dan meniru.

Di samping itu, teknik ini dianggap sebagai alternatif pembedahan pengetatan kulit.

Kontraindikasi

Laser pecahan mempunyai batasannya sendiri, di mana manipulasi tidak dapat dilakukan. Kontraindikasi tersebut merangkumi keadaan patologi berikut:

  • proses keradangan di kawasan muka;
  • lesi epidermis asal kulat atau berjangkit;
  • sejarah kejang epilepsi;
  • penyakit kardiovaskular;
  • peningkatan kekeringan kulit;
  • phlebeurysm;
  • neoplasma malignan;
  • patologi herpetik yang semakin teruk;
  • kecenderungan untuk mengembangkan reaksi alahan;
  • didiagnosis asma bronkial;
  • penyakit saraf.

Juga, penggunaan teknik seperti itu dilarang dalam tempoh melahirkan anak dan menyusui.

Perlu diingatkan bahawa sekatan yang disenaraikan adalah bersyarat. Dengan kata lain, jika ada satu atau lebih daripadanya, pakar mesti menilai semua risiko yang mungkin terdedah kepada pelanggan.

Latihan

Agar prosedur kosmetik berjaya seperti yang mungkin dan dengan komplikasi minimum, anda perlu mempersiapkannya dengan betul.

Selamat mengetahui!Pertama sekali, anda perlu mengunjungi jurusolek yang akan menilai keadaan kulit wajah, mengecualikan kemungkinan kontraindikasi, dan juga memberi cadangan tertentu.

Selama 3-4 minggu, anda perlu meninggalkan mandi, sauna dan solarium. Diharamkan dan disamak di bawah cahaya matahari terbuka. Sebelum keluar, krim pelindung khas mesti digunakan pada wajah anda.

Tidak kurang pentingnya adalah penolakan untuk mengambil ubat-ubatan tertentu, khususnya antibiotik dan ubat-ubatan yang bertujuan untuk mengencerkan cairan darah. Dalam kes ini, doktor akan menasihati anda untuk mula mengambil ubat kumpulan antiherpetic.

Tidak ada prosedur lain yang mencederakan epidermis yang harus dilakukan 14 hari sebelum tarikh peremajaan pecahan yang dijangkakan.

Menjalankan

Proses meremajakan kulit wajah dilakukan dalam beberapa peringkat. Pertama, pakar menyediakan kulit untuk manipulasi selanjutnya. Untuk ini, permukaan epidermis dibersihkan dari sisa-sisa kosmetik hiasan, kotoran, habuk dan sebum. Selepas itu, integumen dirawat dengan antiseptik.

Penting!Seterusnya, krim dengan kesan anestetik digunakan, yang mesti disimpan selama 40-60 minit.

Selepas tindakan anestetik, gel kontak disebarkan ke permukaan permukaan, yang menyumbang kepada peluncuran sensor yang halus dan seragam.

Pemprosesan dilakukan dengan hujung alat dalam garis lurus ke arah yang berbeza. Lampirannya boleh terdiri dari pelbagai saiz. Satu pas membolehkan anda memproses hingga dua sentimeter persegi kawasan masalah.

Pada peringkat akhir, jurusolek menghilangkan sisa-sisa gel kontak dan menggunakan krim yang menenangkan.

Dari segi jangka masa, satu sesi rata-rata tidak akan melebihi 20 minit. Prosedur seterusnya dapat dilakukan tidak lebih awal dari 21-30 hari.

Penjagaan selepas

Dalam beberapa hari pertama, kulit harus dirawat dengan salap khas berdasarkan panthenol. Kesannya, kerosakan mikro akan cepat sembuh. Pada masa akan datang, anda boleh beralih ke pelembap yang mengandungi asid hyaluronik.

Selamat mengetahui!Lebih baik menggunakan air suam untuk mencuci muka selama 14 hari. Agar kulit tidak terdedah kepada kesan panas yang kuat, anda harus menolak untuk mengunjungi sauna dan rumah mandian untuk jangka masa yang sama.

Anda juga perlu pergi ke luar hanya setelah menggunakan pelindung matahari dengan tahap SPF sekurang-kurangnya 50 pada kulit anda. Ini akan mengelakkan penampilan pigmentasi.

Kemungkinan akibat dan komplikasi

Peremajaan laser pecahan boleh disertai dengan kesan sampingan. Sebagai peraturan, dalam kebanyakan kes, keadaan seperti itu adalah kebiasaan dan hilang sendiri dalam beberapa hari.

Akibat yang paling biasa termasuk berlakunya sindrom kesakitan yang ketara di tempat terdedah kepada sinar laser. Juga, kemerahan, pembengkakan, pengelupasan, parut dan bintik-bintik usia tidak dikecualikan.

Selamat mengetahui!Selalunya, selepas prosedur, reaksi alergi berlaku, disertai dengan gatal dan pembakaran. Ini menunjukkan bahawa pesakit mempunyai intoleransi terhadap komponen tertentu yang terdapat dalam komposisi ubat yang digunakan.

Hasil daripada pembebasan limfa, kerak mula terbentuk di permukaan. Sekiranya anda tidak berusaha untuk menghilangkannya sendiri, yang boleh menyebabkan peningkatan dalam tempoh pemulihan.

Apabila hasil akhir dapat dilihat

Perlu sekitar 6 bulan untuk memperbaharui kulit sepenuhnya, selepas itu kesan yang diinginkan dapat dilihat. Hasil yang diperoleh berlangsung rata-rata selama 5 tahun.

Kelebihan dan kekurangan

Sekiranya kita membincangkan aspek positif prosedur, pertama sekali perlu diperhatikan bahawa peremajaan laser pecahan sesuai untuk semua jenis kulit. Di samping itu, antara kelebihannya, ahli kosmetik memilih tempoh pemulihan yang singkat, pemeliharaan jangka panjang kesan yang diperoleh, kemampuan untuk menyelesaikan sebahagian besar masalah yang berkaitan dengan perubahan yang berkaitan dengan usia.

Penting!Kelemahannya termasuk kos yang tinggi, kehadiran kesakitan, sejumlah kontraindikasi, serta risiko kesan sampingan dan komplikasi.

Peremajaan kulit wajah laser pecahan adalah prosedur kosmetik yang sangat berkesan yang mempunyai banyak kelebihan berbanding prosedur anti penuaan yang serupa. Walau bagaimanapun, seseorang tidak boleh lupa bahawa kaedah ini tidak sesuai untuk semua orang dan mempunyai beberapa batasan tertentu. Oleh itu, sebelum memutuskan penggunaannya, anda perlu mendapatkan nasihat daripada pakar. Sebagai tambahan, untuk mengurangkan kemungkinan akibatnya, anda hanya perlu menghubungi klinik yang terbukti.