Menghilangkan kedutan di rumah: resipi ringkas untuk topeng dan komen dari jurusolek

Kemunculan kedutan adalah proses semula jadi

Perubahan yang berkaitan dengan usia pada kulit adalah proses yang tidak menyenangkan, tetapi agak semula jadi. Rawatan salun dan penjagaan rumah biasa membantu memerangi mereka.

Setiap wanita mahu kulitnya awet muda untuk tahun-tahun akan datang. Tetapi masa mengambil tol dan tidak dapat tidak meninggalkan kesan pada wajah - keriput. Sebilangan orang melihat penampilan mereka dengan tenang, menganggapnya sebagai bagian yang tidak terpisahkan dari kehidupan, yang lain tidak bermaksud untuk menghadapi ketidakadilan alam dan melawan "musuh" yang dibenci dengan segala cara yang ada.

Saya mesti mengatakan bahawa walaupun bintang-bintang Hollywood, yang berdasarkan sifat pekerjaan mereka, harus kelihatan terbaik pada usia apa pun, tidak selalu menggunakan khidmat pakar bedah plastik. Contoh-contoh yang jelas adalah yang luar biasaMeryl Streep, bintang "Titanic"Kate Winslet, kecantikan yang digemari duniaJulia Robertssangat berbakatJodie FosterdanJulianne Moore. . . Semua wanita cantik ini kelihatan cantik dan masih kekal. Masing-masing kerutan mereka adalah yang lain, bahkan tidak dimainkan, tetapi berperanan hidup, yang semestinya mereka banggakan.

Namun, ini sama sekali bukan alasan untuk berehat dan menyerah pada diri sendiri. "Oleh itu, ia akan berlaku" - ini bukan kisah mengenai kecantikan wanita. Setiap orang yang berjaya, seperti yang mereka katakan, penuaan dengan cantik, pasti menghabiskan banyak masa untuk rawatan diri, mengunjungi ahli kosmetik secara berkala dan merawat kulit mereka di rumah.

Ini mengenai penjagaan di rumah sehingga hari ini kami memutuskan untuk berbincang dengan seorang pakar - pakar kosmetik di pusat-pusat perubatan estetik dan kosmetologi.

Dari mana datangnya kedutan?

Terdapat dua jenis kedutan utama: meniru (dinamik) dan statik. Yang pertama, seperti namanya, terbentuk kerana wajah kita sentiasa bergerak, walaupun kita sendiri tidak menyedarinya. Kami semua mengerutkan kening dari semasa ke semasa, ketawa, senyum, berkerut hidung, menangis. Dalam prosesnya, alur secara semula jadi muncul di kawasan yang sesuai dengan wajah kita, disebabkan oleh pengecutan otot, yang hilang pada masa yang sama dengan "daun" emosi tertentu.

Lama kelamaan, disebabkan oleh beberapa faktor, seperti usia, kulit kering, kehilangan keanjalannya, perubahan struktur berlaku, dan kemudian kita harus membincangkan mengenai penampilan kerutan statik yang tidak hilang di mana sahaja dan kelihatan walaupun dalam keadaan rehat . Masalahnya dihadapi bukan hanya oleh orang tua, tetapi juga orang muda - setelah 35 tahun, dan bahkan lebih awal.

Kedutan yang mendalam di kawasan segitiga nasolabial, pipi, dagu boleh menjadi akibat dari ptosis graviti, yaitu, kendur oval wajah. Kualiti kulit, dan oleh itu keparahan keriput, dapat dipengaruhi oleh genetik, ekologi yang buruk, tabiat buruk, tekanan, penjagaan yang tidak mencukupi, pendedahan cahaya matahari yang berterusan dan faktor luaran yang tidak baik.

Pakar kosmetologi menjelaskan bahawa jika aktiviti meniru wanita tertentu sangat tinggi, lebih baik segera mendapatkan nasihat pakar kosmetik dan menyelesaikan masalahnya dengan bantuan suntikan toksin botulinum. Pada masa yang sama, tidak perlu takut dengan reaksi yang tidak diingini - pakar akan melakukan pemeriksaan menyeluruh dan akan memberitahu anda secara terperinci mengenai petunjuk dan kontraindikasi terhadap prosedur tersebut. Teknik kosmetik ini membantu melonggarkan otot, sambil tidak menghilangkan aktiviti. Oleh itu, doktor berjaya secara bersamaan memerangi kedutan tiruan yang ketara dan mengelakkan kesan topeng yang tidak diingini.

Sekiranya kita bercakap mengenai kedutan statik, maka cara untuk mengatasinya juga memerlukan perbincangan wajib dengan pakar. Pakar menerangkan bahawa kehadiran lipatan kasar menunjukkan kerja wajib ahli dermatokosmetologi.

Kerutan ekspresi hilang ketika emosi pergi

Melawan kedutan di rumah

Prosedur salon, tentu saja, sangat berkesan, dan pentingnya penjagaan profesional hampir tidak dapat diremehkan, tetapi tidak semua orang mempunyai peluang dan waktu untuk menggunakan perkhidmatan klinik kosmetologi secara berterusan. Dalam kes ini, produk penjagaan rumah dapat membantu.

"Apakah nasihat penjagaan rumah yang terbaik? Patch berfungsi dengan baik (produk kosmetik untuk kulit di sekitar mata dalam bentuk kompres-tampalan yang direndam dalam sebatian khas, misalnya, ekstrak tengkorak Baikal, komponen anti-edematous): terpaku, difitnah - ada kesannya. Dihapus - tiada kesan. Mana-mana topeng pelembap bagus, tetapi hanya kira-kira dua jam sebelum tidur. Sekarang terdapat banyak seperti topeng tenunan, yang memberikan hasil yang baik, tetapi sementara. Katakan bahawa mereka akan menyelesaikan masalahnya? Tidak, mereka tidak akan. Tetapi penjagaan di rumah sangat bagus, "kata pakar itu.

Penggunaan topeng anti-kedut di rumah boleh menjadi sangat berkesan. Pengguna internet dengan senang hati berkongsi antara satu sama lain resipi mudah tetapi berkesan. Kami telah mengumpulkan yang terbaik dan, berdasarkan ulasan yang baik, yang paling berkesan dan meminta pendapat pakar mengenai perkara ini.

Penting! Ujian alergi mesti dilakukan sebelum menggunakan produk kosmetik baru! Doktor memberitahu cara melakukannya dengan betul:

"Kawasan yang paling sensitif adalah kawasan di belakang telinga. Tetapi anda tidak akan melihat apa yang berlaku di sana. Anda mungkin merasa kesemutan, kesemutan, atau menggaru, tetapi anda tidak akan melihat reaksi kulit. Kaedah ujian ini sesuai untuk jurusolek, tetapi tidak begitu sesuai untuk ujian diri. Oleh itu, permukaan dalam tangan digunakan untuk pemeriksaan diri. Bahagian bawah lengan bawah, di mana kita memakai jam tangan, adalah zon yang paling sensitif dan paling sesuai untuk tujuan ini. "

Ujian alahan paling baik dilakukan di pergelangan tangan.

Topeng muka pisang anti-kedut

Pakar kami mengalu-alukan penggunaan pulpa buah manis ini sebagai produk penjagaan rumah:

"Pisang sangat bagus. Ia mengandungi asid amino dan vitamin K ".

Jurusolek mencadangkan menguli buah ke keadaan lembek dan menambahkan madu jika tidak ada alergi terhadapnya. Sekiranya kulit anda sangat kering, anda boleh mencampurkan halus pisang dengan krim masam. Sangat boleh diterima menggunakan komposisi seperti topeng mata buatan sendiri untuk kedutan.

"Anda dapat, seperti yang Anda lakukan sebelumnya, melipatnya menjadi kain kasa dan meletakkannya di mata selama kira-kira 20 minit, " saran pakar. - Ia benar-benar berfungsi. Tetapi tidak lama ".

Produk ini melembapkan kulit dengan sempurna dan memberikan wajah yang segar dan segar.

Topeng pati muka anti-kedut

Wanita yang telah mencuba kesan topeng yang dikatakan ajaib ini menyatakan bahawa ia dapat melegakan bukan sahaja meniru kedutan, tetapi juga kedutan statik yang mendalam di rumah, dan membandingkan kesannya dengan toksin botulinum. Pati memang merupakan produk yang sangat berharga yang mengandungi vitamin B, C, serta kalsium, zat besi, fosforus dan kalium. Produk kosmetik berdasarkannya memberikan kesan mengangkat jangka pendek, tetapi cepat dan kelihatan.

Oleh itu, untuk memasak kita memerlukan: satu sudu kanji, 150 ml air, satu sudu krim masam lemak dan jumlah madu yang sama. Campurkan tepung dengan 100 ml air sejuk, tambahkan 50 ml air panas dan masak sehingga pekat, tanpa membiarkannya mendidih. Sejukkan dan gaulkan dengan bahan-bahan lain. Sapukan pada kulit muka dan leher yang telah dibersihkan sebelumnya. Basuh dengan air suam selepas 20-30 minit dan nikmati pantulan di cermin.

Hasil yang lebih baik akan diberikan oleh pati dalam kombinasi dengan putih telur. Komposisi ini mempunyai sifat pembersih dan sangat sesuai untuk kulit berminyak. Campurkan satu sudu kanji dengan air suam hingga sebati, dan kemudian tuangkan satu protein. Biarkan ia bertindak selama setengah jam dan bilas.

Topeng muka yis anti-kedut

Ternyata ragi dapat digunakan tidak hanya dalam memasak, tetapi juga sebagai komponen untuk topeng anti-penuaan, kerana ternyata ragi dapat menghasilkan kolagen ketika memasuki pori-pori.

Kami mencairkan satu sudu ragi dengan susu suam dalam nisbah 1: 1, biarkan hingga sekurang-kurangnya satu jam. Kemudian kita tambahkan satu protein dan satu sudu madu ke dalam komposisi, campurkan dan sapukan pada wajah. Kami menyimpannya selama 15 minit, kemudian basuh.

Penting! Sebelum menggunakan, pastikan anda melakukan ujian alergi!

Topeng gelatin anti-kedut

Pertama sekali, pangkalan sedang disiapkan. Untuk ini, satu sudu produk dituangkan dengan dua sudu air pada suhu bilik. Campuran membengkak dalam beberapa minit, setelah itu dimasukkan ke dalam mandi air hingga larut sepenuhnya. Pelbagai bahan tambahan ditambahkan ke dalam campuran sejuk bergantung pada hasil yang diinginkan.

"Gelatin lebih banyak digunakan sebagai komponen pengisian. Ada cara seperti itu - penyembunyian, - jelas ahli kecantikan itu. - Mereka mengandungi silikon yang mengisi kerutan dan menimbulkan kesan reflektif. Kesan cahaya dan bayangan. Tidak ada bayangan, dan kedalaman kedutan nampaknya semakin kecil. Dihanyutkan - hasilnya sama seperti dulu. Sama juga dengan gelatin. Mereka mengaplikasikannya, memenuhi kerutan, membersihkannya - itu sahaja. Katakan saja: kesan seni dicapai - bukan penyembuhan. Sekiranya kita bercakap mengenai fungsi terapi, maka pisang yang sama akan membantu. "

Topeng muka pisang untuk kedutan sangat berkesan

Anda boleh dan harus menjaga diri anda. Produk penjagaan rumah mengandungi vitamin dan mineral dan, memang, boleh memberi kesan sementara, tetapi kelihatan. Perkara utama adalah memastikan bahawa tidak ada reaksi alergi dan menentukan jenis kulit anda dengan betul, dan untuk ini disarankan untuk mengunjungi pejabat kecantikan.